Tajma arbetsdagen perfekt

Publicerad: 2018-05-21 12:51 | Taggar: Kategorier:

Anpassa arbetsdagen och mötesbokningar till den biologiska klocka som vi alla har. Dygnsrytmen har nämligen en tydlig inverkan på våra olika förmågor under en arbetsdag.

En dipp i arbetsförmågan någon gång på eftermiddagen är väl något som de flesta av oss upplever mer eller mindre regelbundet. Det är helt naturligt, för människor, djur och växter har alla en inre klocka. Vi har ett 24-timmarssystem som reglerar funktioner i kroppen – ner till cellnivå – så att allt sker vid precis rätt tidpunkt. Detta kallas av forskarna för den cirkadiska rytmen efter latinets cirka diem – ”ungefär en dag”.1

Den cirkadiska rytmen påverkar allt från immunsystem och stresshormon till blodtryck och kroppstemperatur under dagen.Genom att studera denna påverkan går det få en uppfattning om hur väl disponerade vi är för olika uppgifter under en arbetsdag, som sträcker sig över en rätt ansenlig del av dygnet.

Optimera arbetsdagen
Dan Pink, främst känd för sina uppskattade TED-föreläsningar, är en av dem som har intresserat sig för detta, och han har kommit fram till det han kallar för ”de vetenskapliga hemligheterna bakom perfekt tajming”. Annorlunda uttryckt: hur det går att optimera arbetsdagen utifrån den cirkadiska rytmen, så att till exempel kreativa uppgifter och beslutsfattande utförs vid lämpliga tider på dagen.

Något som krånglar till det en aning är att vi har lite skilda cirkadiska rytmer. För det finns rent fysiologiska skillnader som gör en del av oss till ”lärkor” som vaknar tidigt och är sedan trötta på kvällen respektive nattugglor som är piggare på kvällen och tröttare på morgonen (det här kallar forskarna olika kronotyper).3

Det går att räkna fram vilken typ du är beroende på när du somnar respektive vaknar.4 Samtidigt är det enligt Dan Pink ett faktum att de allra flesta ligger i en grupp mittemellan lärkorna och nattugglorna, så det är rimligt att utgå från en standarddygnsrytm.

De användbara morgontimmarna
För de allra flesta är det då morgontimmarna som passar bäst för både kreativitet och analytiska uppgifter som beslutsfattande, medan sen eftermiddag eller kväll bör vikas för uppgifter som handlar om att tillgodogöra sig nya insikter. För alla, oavsett cirkadisk rytm, gäller det alltså att hålla möten eller föredrag där det är viktigt att man gör ett starkt intryck tidigt på dagen.

Det är med andra ord stort fokus på den första delen av arbetsdagen, och Dan Pink förklarar det med att vi vaknar med en relativt låg kroppstemperatur som successivt stiger. Den stigande temperaturen ökar gradvis vår energinivå och vakenhet, vilket i sin tur förstärker vår förmåga att vara koncentrerade och bidrar dessutom till att vi får saker gjorda. Vi blir allt mer fokuserade tills vi når en topp när energinivåerna börjar minska, för att sedan återställas först under de tidiga kvällstimmarna.

Genomsnittspersonens humör når sin botten ungefär sju timmar efter uppvaknandet, enligt Dan Pink. Det är också då det sker flest misstag på arbetsplatser, konstaterar han, och lyfter fram tydliga exempel från sjukhus.

Förberedelser för nattugglor
Om du nu råkar vara en nattuggla, som presterar som bäst lite senare än den breda majoriteten, så kan du se till att förbereda dig lite extra när du är kallad till tidiga morgonmöten (eller det du anser är tidigt i alla fall):

• Gör en lista kvällen innan mötet med allt som du behöver ha med dig eller tänka på.

• Innan du sätter dig i mötesrummet eller framför mötesprogrammet i datorn, gå en tiominuterspromenad utomhus.

• Alternativt kan du se till att göra en kollega en tjänst – köp en mugg kaffe eller hjälp till med att bära något – vilket kommer att ge dig en energiboost, så fungerar vi.

• Var extra vaksam under mötet. Till exempel, om någon ställer en fråga till dig kan du upprepa den för att säkerställa att du inte har förstått rätt.

Mikropauser räddar eftermiddagen
Så var det den där bedrägliga eftermiddagssvackan då. Ett sätt att göra det bästa av den perioden på dagen är att ta mikropauser. Det här är några metoder som Dan Pink lyfter fram:

• 20-20-20-regeln (som påminner om den så kallade pomodoro-metoden). Innan du tar itu med en uppgift, sätt en timer. Var 20:e minut, titta på något som ligger sex meter bort (motsvarande 20 fot, därav siffran 20...) i 20 sekunder. Vid koncentrerat datorarbete gör den här mikropausen att du får vila ögonen och ändra hållningen, bådadera sådant som kan bekämpa utmattning.

• Fyll på med vätska. Kanske har du redan en vattenflaska intill dig om dagarna. Bra, men se då till att skaffa en mindre flaska. När vattnet tar slut – och det kommer det att göra, om du vågat skaffa en som är tillräckligt liten – får du gå och fylla på den. Se där: en mikropaus, som dessutom ger lite rörelse och bidrar till vätskepåfyllning.

• Ta en fem minuter lång promenad varje timme. Jodå, det har du tid med. Och det gör verkligen nytta, speciellt under de sega eftermiddagstimmarna.

• Prova meditation! Exempelvis här hittar du vägledning till meditationspass som kan vara så korta som tre minuter.

Källa:
Dan Pinks bok When - the scientific secrets of perfect timing

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå

Läs också
Utmaningar med nya anstallningsformer
Jobben försvinner inte men ändras
Den nya synen på arbete

1 Att både djur och växter har en dygnsrytm som styr beteendet har varit känt länge. Men hur den inre klockan egentligen fungerar har länge varit ett mysterium. Forskarna Hall, Rosbash och Young belönades dock med Nobelpriset i fysiologi eller medicin 2017 för att ha hittat ett svar på frågan. Källa: Karolinska Institutet
2 KI
3 KI
4 Här finns ett online-test: http://www.cet-surveys.com/index.php?sid=61524

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton