Appen räddar mat från att slängas

Publicerad: 2018-04-23 15:18 | Taggar: Kategorier:

Mängder med fullt ätbar mat slängs bort varje dag. Med den svenska appen Karma ska matsvinnet kunna minskas – och konceptet har även börjat användas i London.

Matsvinn är ett av de stora globala problemen just nu. I målen för ökad hållbarhet inom Agenda 2030 ingår delmålet att halvera det globala matsvinnet per person till just år 2030.1 Ny teknik kan vara till stor hjälp i det arbetet, och vi har tidigare skrivit om systemet med dynamisk prissättning av varor med kort hållbarhet i butiker.2

En besläktad lösning kommer från amerikanska RapidMathematix, där man tar AI till hjälp för att butikens varor hela tiden ska ha ”rätt” priser – baserat på såväl hur färska de är som konkurrenternas prissättning och efterfrågan.

LÄS ÄVEN: ”Sluta prata omnikanal – börja prata kundupplevelse”

Runt om i Sverige
Ett annat sätt att möta utmaningen med matsvinnet har möjliggjorts genom den svenskproducerade appen Karma. Principen är att restauranger, kaféer, bagerier och butiker via appen kan erbjuda kunderna att köpa mat som annars skulle ha slängts – på grund av kort hållbarhetstid eller nyligen passerat bäst-före-datum – till ett rejält rabatterat pris.

Karma lanserades i Stockholm i slutet av 2016 och har sedan dess vuxit rejält: i början av 2018 kan man erbjuda mat från partners i närmare 40 städer runt om i Sverige. Totalt har de över 1 000 anslutna partner som regelbundet står för olika typer av materbjudanden och över 250 000 registrerade konsumenter.

– Det övergripande målet är förstås att rädda mat från att slängas. Drygt ett år efter starten har vi lyckats rädda över 90 ton mat, säger Ludvig Berling, produktchef på Karma.

Ändra attityden
Han berättar att grundtanken med Karma är att göra det ”roligt, enkelt och accepterat att rädda maten”.

– Redan tidigare har en del butiker varit duktiga på att märka upp mat som närmar sig utgångsdatum med röda reaprislappar – men det har inte funnits den positiva attityden kring detta som vi vill skapa. Det är ett faktum att man gör något gott genom att inte rata dessa produkter, och den känslan vill vi ska prägla användningen av vår tjänst.

Inledningsvis var det i första hand restauranger och kaféer som var anslutna till Karma, men nu börjar allt fler dagligvarubutiker få upp ögonen för möjligheterna.

– Det finns flera vinster för dem: till att börja med kan de få in lite pengar för sådant som annars skulle varit en ren förlust. Men de kommer också att kunna stärka sitt varumärke genom att de visar konsumenterna att de tar sitt ansvar för att bidra till ökad hållbarhet.

En av Karmas partners är hotellkedjan Scandic, som har startat ett Sverigeomfattande samarbete3. På sitt Instagramkonto konstaterar Scandic bland annat att ”tillsammans kan vi bidra till en bättre miljö” och använder hashtaggen #stoltsamarbetspartner.

Lanserad i London
För konsumenter fungerar tjänsten så att du registrerar dig som användare och anger vilka av deras partner du är intresserad av att få erbjudanden från. Du beställer och betalar via appen och får sedan hämta ut varorna i till exempel restaurangen inom en angiven tid.

– Konceptet kan förstås fungera även i andra länder – matsvinnsproblemet är ju globalt – och i februari lanserade vi tjänsten i London, säger Ludvig Berling och tillägger:

– England är en mogen marknad, där de har kommit långt inom både appanvändning och medvetenhet om matsvinnet. Vi har fått stor uppmärksamhet där, och har som mål att expandera där på samma sätt som här i Sverige.

Foto: Karma

Läs också
Livsmedelsfusk kan stoppas av blockkedjor
Större samverkan mellan butiker och e-handel
En ny plattform för framtidens detaljhandel

Fotnoter
1 Regeringen.se
2 Telia.se
3 Scandic Hotels

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton