Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Dynamiska priser kan minska matsvinn

Publicerad: 2017-09-26 15:58 | Taggar: Kategorier:

Ny teknik ska bidra till att livsmedelsbutiker inte behöver slänga lika mycket som i dagens läge, samtidigt som konsumenter kan få lägre priser. Idén: Ju kortare hållbarhet, desto billigare.

I dag rear många livsmedelsbutiker visserligen varor med kort datum, men en ny teknikinnovation kan ta principen med låga priser för produkter med kort datum steget längre.

Wasteless är namnet på innovationen som ska göra att livsmedelsbutiker kan sälja mer och slänga mindre. Systemet bygger på dynamisk prissättning, så att produkter som närmar sig eller just har passerat bäst-före-datum inte behöver bli osålda och därmed kasserade.

Exempelvis blir alltså en förpackning med vaniljyoghurt som har kort estimerad livslängd billigare i butiken än den purfärska som står bredvid.

– Matsvinn är en ytterst viktig fråga för branschen. Det visar inte minst den livsmedelsstrategi som regeringen nyligen presenterade, och som fått stöd av alliansen, där de just pekar ut matsvinnet som ett av de prioriterade områdena, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Unika märkningar
Hon konstaterar samtidigt att den största källan till dagens matsvinn är hushållen, det vill säga det som slängs hemma.

– Men det friskriver inte dagligvaruhandeln från ansvar, och det behövs satsningar som kan förbättra situationen i branschen. Dessutom kan det säkert också leda till att konsumenterna blir mer medvetna om problemet.

Wasteless skriver på sin webbplats att systemet testas på plats hos olika handlare, men hur det fungerar beskrivs rätt summariskt. Det verkar i alla fall bygga på en kombination av flexibel elektronisk hyllinformation och unik märkning – med RFID-taggar – av produkterna. Märkningen kommunicerar med Wasteless-systemet för att stämma av lagerstatusen, både vad gäller antal och produkternas ålder.

Detta blir då samtidigt till en snabbinventering som kan användas för att generera beställningar när varor är på väg att ta slut, eller om systemet visar att de går åt snabbare än beräknat.

Flera vinnare
Den stora vinsten ligger dock i den dynamiska prissättningen. Eller vinsterna snarare, eftersom det enligt skaparna av Wasteless finns tre vinnare: konsumenterna som kan välja att handla billigare (genom att inte att välja de färskaste produkterna), handlarna som kan sälja produkter som annars skulle ha slängts, och givetvis miljön.

– Det är viktigt att få konsumenterna att förstå att mjölken inte är odrickbar den 26 februari bara för att den är märkt ”bäst före 25 feb”. Kan de då lockas av ett lägre pris så skulle säkert inte lika många välja de färskaste varorna, säger Karin Brynell.

Hon pekar också på att butiker redan idag har en enkel lösning för att göra samma sak som Wasteless – fast med enstaka produkter – nämligen att sätta röda lappar med rabatt på paketerat kött eller annat som börjar närma sig utgångsdatum.

Utgår från 43 faktorer
Wasteless grundare Ben Biron konstaterar att det dock inte ska vara ett enkelt förhållande mellan pris och ålder, där varan successivt blir billigare enligt en fast skala. Deras modul för prisberäkning uppges nämligen ta in hela 43 faktorer i beräkningen, såsom tillgång, efterfrågan, kommande helgdagar och tid på dygnet.

– Livsmedelsbutikerna är som regel inte rädda för att göra investeringar i ny teknik som kan gynna konsumenterna och affärerna på sikt. Se till exempel på hur de tagit till sig systemet med självskanning och installerat dyra system, eftersom det är något som har gynnat såväl konsumentupplevelsen som verksamheten, säger Karin Brynell, men tillägger:

– Det kan dock finnas ett problem med lösningen som Wasteless har valt, om de nu har tänkt att varje produkt ska ha en egen märkning. Det är låga marginaler i den här branschen, och den typen av löpande utgifter blir svåra att få in i kalkylen.

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå

Läs också
Ai vässar e-handeln
Många fördelar med wifi i butiker
Butiker och e-handel i symbios

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton