Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Julshoppa i London med AR

Publicerad: 2017-11-17 10:28 | Taggar: Kategorier:

Nu kanske butikerna kommer att kunna konkurrera bättre med e-handeln – tack vare AR-applikationer. Augmented Reality (AR) har använts av några pionjärer hittills, men snart kommer många följa i deras fotspår – där data och verklighet blandas.

I julhandelns London finns ett exempel på hur AR kan användas för att skapa shoppingupplevelser utöver de vanliga. Drygt 140 butiker och restauranger i Covent Garden har ett samarbete där kunderna använder sina vanliga mobiler för att gå en AR-shoppingtur, och tekniken används bland annat för att ”låsa upp” vissa evenemang och erbjudanden.

Inne i butikerna kan det finnas ”giftpacks” som AR-bonusar till vissa varor, och dessutom gör tekniken det möjligt att få tips från moderedaktörer för att lättare hitta rätt i utbudet. En jättejulgran är laddad med AR-upplevelser och barnen kan gå på AR-jakt efter tomtens försvunna renar.1

Spela i leksaksbutiken
Även leksakskedjan Toys”R”Us har testat AR-teknik, i form av en spelinriktad app som bland annat erbjuder en digital basketkorg inne i butikerna. Man kan spela ensam eller med sina vänner och de som lyckas riktigt bra kan hamna på butikens – eller hela USA:s – topplista.

Det finns också en liten digital docka som det går att kan ta hand om, och även ta med sig hem från butiken om man har hunnit fästa sig vid den.2

Vägledning i matbutiken
Det råder ingen tvekan om att AR är här på allvar, konstaterar Axel Nordenström, grundare av det svenska startup-företaget Tangar.

– Hittills har det handlat mycket om tester och gimmickar, men nu börjar man förstå vilka nyttoaspekter det finns inom olika områden, säger han.

Tangar utvecklar bland annat en AR-applikation för dagligvaruhandeln, där kunden ska kunna få olika typer av information och vägledning i matbutiken.3 Ett tänkbart scenario är att kunden har planerat att laga en viss maträtt, och får då först upp en lista med ingredienser som bygger på ett passande recept i AR-appen i mobilen.

Därefter kan kunden följa en snitslad bana genom butiken för att snabbt hitta just de ingredienserna. Givetvis kommer aktuella specialerbjudanden på passande varor att dyka upp under shoppingturen.

Sökbart och lätt att jämföra
En annan nytta med tekniken är, enligt Axel Nordenström, att man kan hantera det nya informationsbehov i matbutiker som har utvecklats under de senaste åren.

– Numera vill kunderna veta allt från eventuella allergener och E-nummer till ursprungsland och miljömärkningar. Allt sådant går förstås att lägga in i AR-appen, konstaterar han och tillägger:

– Med dessa nya ”superkrafter” kommer de fysiska butikerna att kunna bli mer konkurrenskraftiga gentemot online-handeln. E-handel har fördelar som att utbudet är sökbart, det finns grundlig information om produkterna och man kan lätt göra jämförelser.

Han ser också hur deras AR-app – som ska släppas i betaversion under 2018 – kan fungera som hjälpmedel för personer som har problem att handla själva.

– Äldre som tycker att det är svårt att hitta rätt kan få snabb vägledning, och dessutom kan man tänka sig att exempelvis hemtjänstpersonalen ta hjälp av appen för att direkt hitta de favoritvaror som den äldre personen vill ha.

Foto: blippar.com

AUGMENTED REALITY:
Augmented Reality (AR) kan översättas som förstärkt verklighet eller förhöjd verklighet. Tekniken innebär att människans sinnesintryck kombineras med datorgenererade intryck i realtid. Den fysiska yttervärlden förstärks alltså av de virtuella inslagen. Ett enkelt exempel på detta skulle kunna vara en video där du ser namnskyltar över huvudena på alla som är med på bilden Under 2016 var Pokémon Go den överlägsen mest spridda applikationen med AR-inslag. Här kan du hitta fler AR-exempel och här kan du läsa om andra nya tekniska möjligheter som AI och VR.

Källor
1 Handelstrender
2 Handelstrender
3 Se en film om hur den ska fungera: YouTube

Läs också
Onlinehandel med fysisk närvaro
Studie: Detta tycker konsumenter om ny teknik
Butiker och e-handel i symbios

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton