Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Använd först – köp sen

Publicerad: 2017-11-17 09:50 | Taggar: Kategorier:

Prova i en vecka innan du köper – kan det vara nästa steg för e-butiker i kampen mot de fysiska butikerna? Möjligen, men samtidigt bör de finslipa returhanteringen.

En naturlig fördel som fysiska butiker har framför e-butiker är att de kan erbjuda kunden att exempelvis granska drönaren eller prova byxorna som hen är intresserad av. Att få klämma och känna på produkterna kan vara mycket värdefullt i vissa sammanhang, vilket nu gör att vi ser olika grepp för att erbjuda detta även inom e-handeln.

Skapandet av fysiska showrooms, där e-butiker visar upp sina varor, är en variant. En annan – som kanske känns mer naturlig – är att låta kunden få prova i lugn och ro hemma.

Den amerikanska hemelektronikkedjan Bestbuy har tänkt i de banorna och börjat erbjuda sina kunder att hyra produkterna före ett eventuellt köp. På det sättet kan man alltså prova exempelvis kameror ordentligt, och bestämmer man sig för att slå till får man tillgodoräkna sig en del av hyreskostnaden.1

Prova kläder en vecka
Amazon är – givetvis – också intresserade av att testa nya metoder i försäljningen, så de erbjuder en prova på-tjänst där kunden får välja upp till 15 artiklar ur deras Prime Wardrobe-sortiment med bland annat mode, accessoarer och klockor (totalt omkring en miljon olika produkter). Som Prime-kund får man utan kostnad en vecka på sig att prova och fundera. Köper man sedan fem eller fler av artiklarna så får man 20 procents rabatt.2

Ett annat Amazon Prime-initiativ är att de kommer att börja skicka två lådor i veckan till sina kunder. Den ena lådan innehåller saker som Amazon tror att kunden vill ha, baserat på köphistorik och artificiell intelligens. Den andra lådan är tom och där lägger man det som man inte vill ha.3

Bra ångerrätt i Sverige
– Visst är möjligheten att känna och uppleva produkterna något som kan göra att kunder väljer fysiska butiker, speciellt när det gäller kläder och skor, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Hon är ändå tveksam till om det finns ett behov av nya prova på-lösningar för e-handeln i Sverige.
– Det är inte säkert att det är relevant på den svenska marknaden, eftersom vi har en jämförelsevis mycket generös ångerrätt för konsumenterna. Det finns också ett väl utvecklat system för fakturabetalning – så att man hinner returnera innan fakturan ska vara betald.

Samtidigt anser hon att principen är intressant för e-handeln, och konstaterar att den redan används på sina håll som i cykelbutiker och inom kamerabranschen. Men fokus bör som regel snarare ligga på att utveckla returhanteringen, anser Carin Blom.

– Det har kommit studier som visar att de kunder som returnerar varor som regel är de som är mest lönsamma. De handlar oftare, kanske mer vid varje tillfälle. En bra returhantering bygger lojalitet och lär definitivt vara lönsam i långa loppet.

Hämtar returer hos kunden
Carin Blom nämner A-Z, Zlatans klädmärke, som exempel på hur enkla åtgärder kan underlätta: i deras leveranser ligger det med en gul returfraktsedel som gör att kunden lättare ska hålla reda på den och inte missta den för exempelvis en följesedel.

­– Ännu lättare blir det när man som kund inte ens behöver lämna in paketet själv, som i modehandlaren Zalandos fall. De har gratis expressupphämtning hemma hos kunden inom 60 minuter på vardagar i Stockholm. Mathem är ett annat exempel på hur man kan göra returen smidigare: samtidigt som de levererar matvarorna till kunden kan de hämta upp dennes returer, avslutar hon.

Källor
1 Forbes
2 Handelstrender
3 Dagens Industri

Läs också
Online-handel med fysisk närvaro
Nya insikter om Nordens e-handel
Nu börjar AR bli verklighet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton