Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

AI vässar e-handeln

Publicerad: 2017-05-18 14:48 | Taggar: Kategorier:

Hur skapar man ökad relevans för konsumenten? Det är något som engagerar alla e-handlare som vill vara med och slåss om marknadsandelar. Artificiell intelligens kan vara svaret. Hur skapar man ökad relevans för konsumenten? Det är något som engagerar alla e-handlare som vill vara med och slåss om marknadsandelar. Artificiell intelligens kan vara svaret.

Alla e-handlare har gott om data, det vill säga information om kundernas beteenden, köp och preferenser. Det är en bra utgångspunkt, för det går lätt att lagra stora mängder data – men sedan gäller det att kunna ta nästa steg, det vill säga att ha någon nytta av all den information som går att ta fram ur datamängderna.

– Då gäller det först att se till att strukturera sin data, så att den blir tillgänglig och användbar. Varken lagring eller strukturering är särskilt avancerat, utan den stora vattendelaren kommer när man ska dra slutsatser och sedan agera utifrån dessa slutsatser, säger Dinesh Nayar, vd och medgrundare till Fyndiq.

Över 100 000 träffar på röda skor
Fyndiq har över 800 000 produkter i sin e-butik och en av deras största utmaningar är att på ett smart sätt se till att besökarna upptäcker de delar av det enorma sortimentet som är mest relevanta för dem.

– Om en kvinna går in på Amazon för att köpa ett par röda skor och söker på just ”red shoes” så får hon över 100 000 träffar – enbart inom kategorin för damskor. Ett sådant resultat är inte intressant, det blir inte relevant för henne.

Sökresultatet bör inte enbart bygga på vad hon har skrivit i sökrutan. Det måste bygga information om henne och hennes beteende, i kombination med de kunskaper som det har gått att utvinna från stora mängder data om hur andra kunder agerat och vad de varit intresserade av, förklarar Dinesh Nayar.

Algoritmer behöver tränas
Här kommer då artificiell intelligens och maskininlärning in i bilden. För den kunskap som han syftar på ska naturligtvis ligga inbyggd i systemet, och den ska också utökas i takt med att fler kunder besöker e-butiken.

– En del tror att knepet är att hitta algoritmer som tar hand om detta. Algoritmer går lätt att få tag på, men de är alldeles för trubbiga verktyg innan de har ”tränats upp”. Det gäller att ha tillgång till stora mängder träningsdata som är relevant för just din verksamhet så att algoritmens funktion kan vässas och göra verklig nytta.

Det innebär att jättar som Amazon och Google, som har oceaner av ”träningsdata” att ösa ur, snart kommer ligga i framkant när det gäller att använda artificiell intelligens för att erbjuda kunderna rätt produkt – och vid rätt tillfälle. ”Micro moments” är något som Google uttryckligen satsar på att hitta, det vill säga det ögonblick under en köpresa som kunden är som mest mottaglig för ett visst erbjudande.1

Dataanalys får plats i ledningsgruppen
Fyndiq har för närvarande ett team med omkring sju personer som arbetar med dessa frågor, bland annat en forskare i bioinformatik som fram till rekryteringen till Fyndiq i slutet av 2016 var knuten till Karolinska institutet.

– Vi har ännu inte kommit så långt som jag hade hoppats, men vi satsar hårt på att bygga upp kompetens och funktioner inom maskininlärning och dataanalys, för att kunna ha mer relevanta erbjudanden när kunder besöker e-butiken, säger Dinesh Nayar.

Han menar att det här något som tillhör deras kärnverksamhet och därför vill han se till att ha med en representant för dataanalys i ledningsgruppen.

– Vi letar just nu efter en Chief Data Officer, någon som kan ta ett övergripande ansvar för de här frågorna och sitta med i ledningsgruppen. Jag är övertygad om att denna kompetens kommer att bli en kritisk framgångsfaktor framöver.

1Micro moments som fångar kunden

Läs också
Många fördelar med wifi i butiker
Handel i förvandling
Shoppa med ögonen i VR

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton