Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

4 enkla knep för bättre jobbhälsa

Publicerad: 2017-05-18 14:48 | Taggar: Kategorier:

Psykisk ohälsa är idag den vanligaste anledningen till sjukskrivning. Men med små medel går det att göra skillnad för medarbetarna och påverka dem i en positiv riktning. Här är några tips.

 

Idag är psykisk ohälsa den vanligaste anledningen till sjukskrivning. 2015 släpptes nya nationella riktlinjer för hur psykisk ohälsa på arbetsplatsen ska förebyggas och hanteras, dessa finns i sin helhet här.

”Syftet med dessa riktlinjer är att ge företagshälsan ett forskningsbaserat underlag för att utreda och åtgärda psykisk ohälsa på arbetsplatsen”, står det att läsa i samband med dessa.

Förutom att arbeta utifrån de nationella riktlinjerna som nämns ovan finns det andra saker som är enkla att implementera i verksamheten. Det handlar om minimala förändringar som kan ge stora kostnadsbesparingar i form av färre sjukskrivningar – och samtidigt bidra till en bättre och trevligare arbetssituation för alla medarbetare, inte bara de som drabbats. Här är några förslag:

1. Premiera träning. Sambandet mellan god fysisk hälsa och mental hälsa ifrågasätter knappast någon längre. Forskning visar till och med att regelbunden träning kan ha en effekt som påminner om antidepressiva. Därför är det till fördel även för företaget om de anställda håller sig i god fysisk form. Några sätt att uppmuntra detta kan vara att tillåta träning på arbetstid, att införa friskvårdsbidrag eller, om lokalen tillåter, att installera ett gym på eller i anslutning till arbetsplatsen.

2. Uppmuntra distansarbete. Så kallade ”mjuka värden” blir också allt mer en självklarhet vid skapande av den moderna arbetsplatsen. Detta hänger samman med att digitaliseringen bjuder på många möjligheter till ökad frihet gällande var och när man utför sina arbetsuppgifter. Uppmuntra medarbetare som, för att få ihop livspusslet, önskar möjligheten att arbeta på distans eller flexa (men se upp för flex-fällorna!).

3. Koppla ner. Men kräv inte att någon ska vara ständigt uppkopplad eller hålla koll på sin mejl efter arbetstid. Det är bevisat att detta kan vara en bidragande orsak till psykisk ohälsa och det har gått så långt att vissa länder, som Frankrike, till och med lagstiftat mot detta och gjort det förbjudet för arbetsgivare att maila sina anställda efter arbetstid. Läs mer här.

4. Ta promenadmöten. För några år sedan dök promenadmöten upp som ett hett inslag bland ledare och chefer ibland annat Silicon Valley, och har sedan hyllats och använts världen över. Att röra på sig och samtidigt få lite frisk luft under ett möte kan verka uppiggande, här kan du läsa några tips om promenadmöten.

Läs också
Skapa oreda – bli mer kreativ
Knepen som förenklar verkasamheten
Undvik tidstjuvarna

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton