Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Bloggare får se upp med gåvor

Publicerad: 2017-01-25 13:59 | Taggar: Kategorier:

Framgångsrika bloggare får ofta varor gratis, som klädesplagg eller skönhetsprodukter. Då gäller det att se upp för att inte åka på en skattesmäll. Dessutom är det viktigt att göra tydligt för läsarna vilka av ens inlägg som är betalda på något sätt. Så här ska du göra.

Det händer att Skatteverket tittar på bloggares inlägg och inte bara på deras inlämnade deklarationsuppgifter, och det kan få kännbara konsekvenser om myndigheten anser att det har gått fel till. Ett exempel är kända bloggaren Kissie som åkte på en skattesmäll på totalt 160 000 kronor för ”oredovisade förmåner och intäkter”. [1]

Det handlar alltså om produkter eller tjänster som en bloggare tar emot gratis. Dessa ska enligt Skatteverkets regler redovisas som näringsverksamhet eller tjänsteinkomst. Det är alltså inte säkert att en gratisprodukt (som du inte ens bett om och kanske inte ens skriver om) blir gratis i slutändan.

– Det enda undantaget är om det rör sig om enstaka produkter eller tjänster, och att det har ett ”mindre värde”. Då är det inte skattepliktigt. Men i alla andra fall ska det redovisas – och det gäller oavsett om man skriver om det eller inte, säger Henrik Kisterud, rikssamordnare på Skatteverket.

Han påpekar att det i och för sig finns ett enkelt sätt att komma undan redovisningskravet; nämligen att inte ta emot gratisprodukter eller att skicka tillbaks dem. Annars är det marknadsvärdet på produkterna som ska räknas som intäkt.

Utredning tillsatt av regeringen

Det måste också vara tydligt för bloggläsaren vilket innehåll som ett företag har betalt eller ersatt med en gratisprodukt eller gratistjänst. SVT har granskat hur det ligger till och hösten 2016 tillsatte regeringen en utredning för att undersöka hur konsumentskyddet ska stärkas när förutsättningarna för marknadsföring förändras. [2]

”Marknadsföringslagen är sträng och förbjuder dold marknadsföring. När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtubeklipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget”, skriver Konsumentverket och betonar vikten av tydlighet.

– Det är jätteviktigt att branschen professionaliseras och att influencers gör rätt för sig, allt för att stärka yrkets legitimitet, säger Linda Hörnfeldt, vd för och grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden.

Hon tillägger:

– Men det är också viktigt att värdesätta denna nya yrkesgrupp och förstå att man kanske behöver tänka om lite i den fyrkantiga byråkratin – detta är trots allt ett helt nytt fenomen som inte funnits förut och då kanske man också behöver se över det gamla regelverket något.

TIPS!

Influencers of Sweden har publicerat tydliga rekommendationer om hur du kan använda märkningar för att förtydliga vad som är betalda inlägg och vad som är dina egna åsikter i sociala medier. Några av rekommendationerna från Influencers of Sweden i korthet:

1. Betalda samarbeten
På bloggen: Markera direkt och tydligt i början av inlägget.
På YouTube: Annonsmärkningen måste ske både i videon (i tal/skrift) samt under videon (i titel och/eller infoboxen).'
På Instagram: Annonsmärkningen ska ske först i inlägget.

2. Annonslänkar
På bloggen och Youtube: skriv ut att inlägget innehåller annonslänkar.

3. Pressutskick, goodiebags eller produktprover
Skriv ut i ett inlägg när det förekommer.

4. Berätta om din policy – skapa en plats där du informerar dina besökare om hur du märker ut och vad olika saker betyder.

Källor:

[1] https://influencersofsweden.se/alexandra-kissie-nilsson-aker-pa-stor-skattesmall/

[2] http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-utreder-reklam

+ Läs mer: Skatteverkets information om redovisningskravet för bloggare finns här

 

-------------------

LÄNKAR MER T&N-LÄSNING:

https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2016/Januari/Bloggen-som-spranger-granserna

https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2016/December/sa-maxar-du-linkedin

https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2016/December/finansiera-din-affarside

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton