navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Handel i förvandling

Publicerad: 2017-02-09 14:20 | Taggar: Kategorier:

Den digitala transformationen innebär stora förändringar i handeln, med nya möjligheter för såväl handlare som konsumenter. Det gäller inte enbart inom e-handeln, för i fysiska butiker kommer bland annat sensorer och robotar att påverka shoppingen framöver.

Framväxten av e-handeln är förstås det allra tydligaste exemplet på de förändringar i shoppingbeteende som märks i kölvattnet av den digitala transformationen.

Totalt sett sker i dag var femte köp i Sverige online, och under det tredje kvartalet 2016 e-handlade i snitt 65 procent av konsumenterna på nätet varje månad. Samma period bedöms hela 31 procent av e-handelskonsumtionen ha gått genom en mobiltelefon.1

Tillgänglighet är ett av nyckelbegreppen i e-handeln, men det finns även andra aspekter som har gynnats starkt av den nya tekniken. Inte minst då möjligheten till individanpassningar, till exempel att erbjuda en individualiserad kundupplevelse utifrån varje kunds unika situation. En framgångsfaktor för e-handlare är att dra nytta av tekniken för att skapa upplevelser och digitala ”möten”.

Individanpassning i butiker
Upplevelser, kundmöten och individanpassning blir också allt viktigare i de fysiska butikerna. Beacons är en av de tekniker som kan hjälpa handlare att erbjuda mer av allt detta. En beacon är en liten sensor som kommunicerar med omvärlden med strömsnål bluetooth-teknik.

Om du har installerat en app från en viss butik så kan en beacon i butiken börja kommunicera med din mobil när du närmar dig. Den kan skicka sådant som erbjudanden, skräddarsydd info efter dina intressen, varustatus, varors geografiska plats i butiken, information om produkters ursprung och material.2

Omnikanal ett nyckelbegrepp
Ett annat nyckelbegrepp – vid sidan om tillgänglighet och individanpassning – för dagens handel är ”sömlösa upplevelser”, även kallat omnikanal-lösningar. Principen är att kunden utan problem ska kunna byta mellan olika kanaler inför, under och efter köp. Det kan handla om att konsumenterna gör research i mobilen och sedan handlar i en fysisk butik – eller tvärtom.

Dagens kunder rör sig vant mellan mobil, surfplatta och dator oavbrutet – och kombinerar kanske det med besök i en fysisk butik. Därför finns numera en outtalad förväntan hos konsumenter att det ska finnas samma utbud tillgängligt oavsett kanal.

Amazon slopar kassan
Butikerna ändras på olika sätt när det öppnas nya möjligheter. Ett exempel är Amazons testbutik med matvaror i Seattle, där de tar hjälp av bland annat artificiell intelligens (AI) och sensorer för att låta kunderna handla utan att behöva passera någon kassa på vägen ut. Systemet registrerar vilka varor kunden plockar på sig och betalningen sker automatiskt genom det registrerade kontot när hen lämnar butiken.

Numera är det också vanligt förekommande att man kan beställa varor på nätet, för att sedan hämta dem i en vald butik. Den kombinationen av e-handel och fysiska butik har även Ikea tagit fasta på i sin nya butik i Danderyd. Där ska en del varor som beställs på nätet kunna placeras i så kallade pick up-boxar, där de kan hämtas dygnet runt.3

En annan shoppingmöjlighet erbjuds tunnelbaneresenärer i Sydkorea: de kan beställa hem matvaror genom att scanna QR-koder intill varor på en virtuell ”hylla” (en plansch) i tunnelbanan. Samma koncept testades för övrigt redan 2012 av MatHem.se under några veckor vid Östermalmstorgs tunnelbanestation.4

Butiker tar hjälp av robotar
Robotar är en annan trend som sätter spår i butiker runt om i världen:

• I varuhuset Orchard Supply Hardware i San Jose, Kalifornien, har två robotar börjat arbeta. Tack vare en kamera som kan analysera tredimensionella objekt kan en OSHbot – som de kallas där – känna av när det står en människa framför den. Syftet är att den ska åka runt i butiken och fråga kunder om de behöver hjälp.5

• Tally ser ut som en diskret pelare som rullar runt i butiken och läser av vad som finns på hyllorna, för att sedan registrera om varor är slut eller håller på att ta slut, om något står fel, om priser är felaktiga eller om en vara är felvänd.6

• I klädbutiken Hointer i Seattle finns bara ett enda plagg av varje modell ute i butiken. Genom att scanna den tillhörande QR-koden får kunden reda på massor om modellen, och vill man prova ett plagg skickas en order via appen om storlek och man får strax besked om i vilket provrum plagget placeras av en robot.7

• I Zagreb finns flaggskeppsbutiken för AlpStories, som kombinerar kosmetikprodukter av örter med högteknologisk tillredning. Roboten Balthazar står på plats i ett bås i butiken, redo att blanda ihop produkter utifrån de ingredienser som kunden själv väljer. Efter en liten stund kommer leveransen via en lucka.8

• Här hemma i Sverige har Apoteksgruppen i Borgholm skaffat en robot som plockar fram de receptbelagda varor som farmaceuten eller apotekaren expedierar. Roboten sköter också placeringen av läkemedel i lagret när varorna har registrerats.9

Källor:

1PostNords E-barometern
2Läs mer här
3ehandel.se
4Läs mer här
5Läs mer här
6Läs mer här
7Postnord
8 och 9Handelstrender

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

arrow-downt arrow-downt information navigation-arrow-down navigation-arrow-right