Snöplogar kör förarlöst

Publicerad: 2017-12-27 15:46

Snökaos är ett vanligt ord här i Norden. Men med självkörande snöplogar ska flygplatser kunna bli körbara både snabbare och billigare. Nu testas utrustning på flera olika håll.

Tillgänglighet och kostnadseffektivitet är viktiga begrepp i många verksamheter, inte minst på alla flygplatser runt om i världen. Eftersom säkerhet har högsta prioritet riskerar vintervädret att ställa till det – ett snöfall medför inte sällan att plan inte kan landa eller lyfta som tänkt. Vilket förstås i sin tur orsakar rejäl turbulens i planering och tidtabeller.

Varje minut som ett flygplan oplanerat står stilla är ytterst dyrbar, så snöröjningen är en mycket kritisk tjänst – det gäller att kunna agera snabbt. I dagens läge innebär det att ett stort antal fordon och förare hela tiden måste vara tillgängliga. Det är ett mycket kostsamt upplägg, speciellt om man jämför med de system för förarlösa fordon som nu är på gång.

Första testet sker i Norge

I Norge har flygplatsoperatören Avinor inlett ett samarbete med ett företag som har fått namn efter självaste Snömannen: Yeti Snow Technology. Tillsammans ska de utveckla ett självkörande snöröjningsfordon som lär bli upp till 20 meter långt och 8,5 meter brett.1

Ett fullskaligt test kommer att köras i mars 2018 på Avinors flygplats i Bodö i Norge. De hävdar själva att projektet blir det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria. Vilket mycket väl kan stämma, men samtidigt står det helt klart att även Daimler har långt gångna utvecklingsplaner om samma slags tjänst.

14 snöplogar i konvoj
Daimler visar i en marknadsföringsfilm2 hur fyra stycken 25 meter långa Mercedes-Benz-truckar med 8 meter breda snöplogar smidigt rör sig över en avstängd flygplats. Ett av fordonen fungerar som ledbil, och där sitter en förare som via en kontrollpanel kan styra de övriga fordonen. Det går både att kontrollera hur de kör och att styra bland annat plogbladen på distans från ledbilen. För att ytterligare säkerställa att konvojen kör rätt finns en operatör på distans som kan ge direktiv vid behov, och fordonen är givetvis GPS-kontrollerade hela tiden.

På flygplatsen i Frankfurt krävs det att 14 plogbilar av den här dimensionen står redo att rycka ut så fort snön börjar falla.3 Daimler har samarbetat med flygplatsoperatören Fraport (som sköter driften i Frankfurt) i detta projekt, och därför har de sett till att den självkörande konvojen kan bestå av upp till just 14 fordon. Därmed skulle det räcka med att ha en anställd stand-by för att snabbt kunna komma igång med snöröjningen.

Även på vanliga bilvägar
En flygplats är en mycket passande miljö för självkörande fordon, eftersom det är ett strikt kontrollerat och inhägnat område med lätt definierade ”vägbanor”. På sikt hoppas Fraport och Daimler därför också kunna använda tekniken från truckarna i deras projekt ”Automated Airfield Ground Maintenance” till annan typ av underhållsarbete på flygplatser framöver.4

Men även utanför flygplatserna lär vi snart få se förarlösa fordon som tar hand om sådant som sidoröjning, gräsklippning och annat underhåll längs våra vanliga bilvägar. Enligt Trafikverket kan det nämligen redan under 2018 bli aktuellt att styra sina upphandlingar för att i högre grad dra nytta av den typen av tekniker.5

Källor
Cision
YouTube
3 Ny Teknik
I perspektiv
My Newsdesk

Läs också
Crowd insights klargör transportbehoven
Smart kollektivtrafik behöver växla upp
5g tar uppkopplingen till en ny nivå

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton