Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

5 appar för nya vanor

Publicerad: 2017-04-20 15:10 | Taggar: Kategorier:

Få mer gjort, sluta med en dålig vana eller skapa en god sådan? Oavsett vad du vill uppnå kan det gå enklare med dessa appar.

Sluta röka, börja träna regelbundet eller komma i tid till jobbet oftare. Allt detta är förändringar som står på många människors mentala att göra-listor. Det kan kännas oöverstigligt att åstadkomma på egen hand, men numera finns det hjälp i app-form att få.

Få påminnelser
Det sägs att upprepning är nyckeln till en god vana. Med appen Productive App kan du få en påminnelse vid självvalda tidpunkter, och du ser även hur många gånger i rad du lyckats göra något.

Gör livet till ett rollspel
Svårt att hitta motivationen? Med appen Habitica kan du göra livet till ett rollspel. Skaparna har hakat på gamification-trenden, och inbyggda belöningar och bestraffningar ska peppa lite extra. Lyckas du så låser du dessutom upp nya nivåer.

Behåll fokus
Är det istället distraktioner som hindrar dig från det du borde göra? Med Forest går det att ställa in hur lång tid som ska ägnas åt en specifik uppgift. När detta påbörjas planteras ett visuellt träd som fortsätter att växa till dess att uppgiften är fullbordad. Men slutar du i förtid dör trädet...

Blockera sajter
Har du som ovana att slösurfa på bloggar eller i sociala medier istället för att ägna dig åt det du borde? Med appen Hey Focus för Mac går det att lägga in de sajter som ska blockeras, och sedan går det med ett enkelt klick att aktivera blockeringen under en bestämd tidsperiod.

Allt att göra i en app
Är problemet inte att skapa listor utan att det finns för många listor? Så kan det bli, för numera innehar många appar och program möjligheten att göra listor. Men lugn, det finns hjälp även för det problemet. Hjälpen stavas Taco och är helt enkelt en app som samlar in att göra-punkter från över fyrtio andra appar. Där går det också att enkelt kategorisera punkterna och skapa en prio-lista.

Lär av andra
Känns det fortfarande svårt att ändra en ovana? Inspireras av rockstjärneprofessorn Micael Dahlén, som i UNT berättar hur kan lyckades ändra fyrtio vanor på ett år. Detta genom att göra en ny sak varje vecka – och under den veckan göra den ofta.

– Det handlar om att göra en sak så in i Hälsingland mycket under de där sju dagarna. Då blir det lättare för hjärnan att inte bygga om sig, än att göra det. Det bygger på inlärnings- och beroendeforskning, säger han.

Foton: Habitica

Läs också
Dags att kasta tangentbordet?
App ska ge bekvämare leverans
10 TED-talks du absolut inte får missa

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton