Så kan svenska företag slippa digital ångest

Publicerad: 2016-09-28 15:16 | Taggar: Kategorier:

Alltför många svenska småföretag lider av ”digital ångest” – de vet att något måste göras, men inte vad.

7 av 10 svenska företag vet att de behöver göra något inom det digitala, men endast 17 procent vet vad de faktiskt ska göra. Det framkommer av rapporten "Svenska företags syn på sin digitalisering" från forskningsinstitutet Swedish ICT.

– Det finns alltså en påtaglig digital ångest och det är stora skillnader mellan stora respektive små och medelstora företag. Många, men långt ifrån alla, storbolag arbetar redan med sin digitalisering och har en helt annan medvetenhet än de mindre företagen, säger Louise Felldin, kommunikationsdirektör på Swedish ICT/Rise.

Bara 7 procent av de tillfrågade företagen uppgav att de har en tydlig och kommunicerad digitaliseringsstrategi.

– Och det gäller alltså alla bolag sammantaget. De små bolagen drar helt klart ner den siffran.

Möjligheter till samverkan
Swedish ICT har i uppdrag från regeringen att stärka svensk konkurrenskraft, och med hjälp av undersökningen kan de se vilka behov som finns hos svenska företag, förklarar Louise Felldin.

– Det behövs både ökade och samlade nationella satsningar på näringslivets digitalisering, helt i linje med regeringens nyindustrialiseringsstrategi som presenterades av Näringsdepartementet tidigare i år. Där pekar man ut både behovet av kunskapslyft som användning av digital teknik för att utveckla den ”smarta industrin” i Sverige.

För att svenska företag ska överleva i den hårda internationella konkurrensen krävs att man tar tillvara alla de möjligheter som har öppnats med digitaliseringen, menar hon.

– Ett sätt att snabbt komma vidare med detta arbete – utan att behöva sitta och vänta på nya nationella satsningar – är att ta tillvara på de möjligheter till kompetenslyft, samverkan, nätverk och finansiering som finns redan nu. Där gör bland andra Vinnova, Teknikföretagen och Tillväxtverket stimulerande insatser.

Skapa nya värdeerbjudanden
När det gäller just digitaliseringens möjligheter lyfter Louise Felldin fram ett av resultaten i rapporten som extra anmärkningsvärt:

– Det är många som fokuserar på operationell effektivitet, det vill säga att förbättra befintliga processer, när de tänker på nyttan med digitaliseringen. Men det är viktigare att utgå från vilka nya värdeerbjudanden som går att skapa; det krävs alltså en ökad generell kunskap om digitaliseringens möjligheter och mer fokus på innovation i samverkan för att kunna stärka företagets konkurrenskraft framöver.


För dig som vill läsa hela rapporten "Svenska företags syn på sin digitalisering", klicka här

MER LÄSNING:
Så påverkar digitaliseringen din arbetsplats
Gör arbetsplatsen mobil - och bli en vinnare
F
em molntjänster som hjälper dig jobba effektivt

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right