Hetaste it-jobben just nu

Publicerad: 2016-09-15 16:23 | Taggar: Kategorier:

I takt med att företagen utvecklas poppar nya it-titlar upp. Här kan du läsa om de hetaste it-yrkena – och få hjälp att tolka alla titelförkortningar.

Digitaliseringen påverkar arbetslivet på många olika sätt. Jobbtitlarna är inte vad de har varit, och det kan vara lätt att raljera över att etablera en roll som Difference Maker, som Spotify gjorde nyligen.

Några nya heta titlar är Data Flow Analyst, som tolkar data och förstå strömningar och Content Evangelist som jobbar med vad företaget berättar och framförallt hur och i vilket sammanhang det görs. En annan roll är Network Explorer som ansvarar för att bygga affären med hjälp av nätverk och utvecklas tillsammans med omgivningen.

Men är allt det gamla kastat överbord? är företagen ens intresserade av att annonsera efter någon som kan ta sig an rollen som till exempel it-chef?

– Ja, absolut, det är nog det allra vanligaste önskemålet vi har från våra uppdragsgivare, säger Linda Freij, vice vd och affärsområdesansvarig på rekryterings- och konsultbolaget Wise IT.

Däremot är det en roll och titel som har varit under förändring de senaste åren, konstaterar hon.

– Det har blivit en betydligt bredare roll, i takt med att it har gått från att vara en stödfunktion till att vara en del av kärnaffären. Som it-chef är man ofta spindeln i nätet, och det ställs höga krav på kompetens inom kommunikation och relationsbyggande.

Definierar nya roller
När rollen har blivit bredare, och it-avdelningens funktion förändrats, har det medfört att det har blivit naturligt att definiera nya roller inom företaget – och därmed användandet av nya titlar.

– I ett litet bolag kan det fungera att ha en it-chef med ett mångfacetterat ansvar, men i många företag behöver man kunna definiera olika roller för till exempel en CIO, CTO eller CDO, säger Linda Freij.

Vad de olika titlarna står för är dock inte helt glasklart, och hon berättar att de ibland möter kunder som har försökt rekrytera själva men fått svar från fel typ av kandidater.

– Då kan det hända att man har använt fel titel när man annonserat ut tjänsten. Jag har gjort en del tester där det blivit tydligt att man kan ha två annonser för samma tjänst, men med olika titlar eller beskrivningar av rollen – och man får helt olika sökande.

Bygger varumärke
Att vara noga med att välja rätt titel kan vara ett sätt att bygga varumärke, menar Linda Freij.

– Om man använder titlar med en ”twist” i företaget så kan det vara för att man vill visa att man är nytänkande. Därför är det inte konstigt att de mer udda titlarna i första hand dyker upp hos unga it-bolag. Det kan vara svårt att hitta vissa typer av it-medarbetare i dag, så det gäller att använda alla tillgängliga verktyg för att göra sitt företag attraktivt.

Några mer eller mindre nya titlar:
COO – Chief Operating Officer, ansvarar för det operativa arbetet i företaget.
CIO – Chief Information Officer, ansvarar för driften av företagets interna informationssystem och ofta även kommunikationssystem.
CTO – Chief Technology Officer, ansvarar för företagets forsknings-, teknik- och/eller utvecklingsavdelning.
CDO – Chief Digital (kan också stå för Data eller Diversity) Officer, leder digitala förädringsprocesser i företaget.
CXO – Chief Experience Officer, ansvarar för den övergripande upplevelsen (både internt och externt) av en organisation.
CINO – Chief Innovation Officer, ansvarar för företagets innovationsprocess gällande strategier, affärsmöjligheter och ibland även teknik.
CTIO – Chief Technology Innovation Officer, som CINO fast med fokus på teknikinnovation.
Data Visualiser – Skapar struktur och överblick för att visa att affärsmöjligheter från data är nyckeln till framgång.
Data Flow Analyst – Tolkar data och förstå strömningar, helst innan någon annan gör det.
Content Evangelist – Vad företaget berättar och hur/var detta berättas kan vara avgörande.
Human Interaction Expert – Ju mer vi digitaliserar, desto viktigare blir de mänskliga relationerna.
Network Explorer – Ser till att bygga affären med hjälp av nätverk och utvecklas tillsammans med omgivningen.
Difference Maker – Ska skapa en positiv skillnad på företaget.

Källa: VA.se

Läs också

För dyrt att anställa? Testa mikro-outsourcing! 

Gör din arbetsplats digital - du har allt att vinna 

Klå konkurrenterna med nya digitala affärsstrategier

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right