navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Bygg din karriär på nätet

Publicerad: 2016-09-19 14:16 | Taggar: Kategorier:

Vill du sätta fart på din karriär? Då är det bra att bygga ett personligt varumärke på nätet. Gör så här för att lyckas.

På dagens arbetsmarknad, där tillfälliga anställningsformer som frilans- och konsultuppdrag blir allt vanligare, spelar det personliga varumärket en större roll än tidigare. När arbetsgivaren letar efter en lämplig person till nästa uppdrag vinner du på att vara lätt att hitta och ha ett tydligt erbjudande.

– Det personliga varumärket består av tre komponenter: du ska vara enkel att hitta, lätt att förstå och självklar att välja. Att vara självklar att välja innebär att du tydligt kommunicerar att du möter din målgrupps preferenser och behov och gör det enkelt att fatta beslutet att anlita eller anställa dig, säger Jackie Kothbauer som är personlig varumärkesexpert.

Känn din bransch
Första steget mot att skapa en tydlig digital närvaro är att analysera din arbetsmarknad. Var befinner sig dina kunder eller potentiella arbetsgivare? Det avgör vilken plattform du ska välja och hur du ska bygga ditt varumärke.

Om du verkar inom en bransch som till exempel hälsa, mat, mode eller inredning är en plattform som Instagram självklar. Vill du jobba med träning å andra sidan är Youtube bra för att visa exempelvis övningar.

När du sedan söker uppdrag länkar du till din plattform, som både visar att du har koll på vad du gör och att du kommer att bli en marknadsföringskanal för företaget du anlitas av.

– Människor blir mediekanaler. Allt från medarbetare och kunder till kända bloggstjärnor. Det är vad som kallas ”influencer marketing”, förklarar Jackie Kothbauer.

Inte bara för frilansare
Men det är inte bara frilansare, konsulter och egna företagare som vinner på att bygga det personliga varumärket. Även du som är eller vill bli anställd har nytta av det.

– En bekant som är kock har en Instagram-kanal. När han sökte jobb mailade han några referenser och länkade till Instagram-kontot. Det räckte för att komma på intervju dagen efter. Restaurangen resonerar så att om han börjar jobba där kommer han att dra folk till restaurangen genom sina följare, och företaget kan säga att de ha kockar som är kända på Instagram.

Framtidssäkra din karriär
Digitaliseringen förändrar arbetsmarknaden - jobb som är viktiga idag kanske har försvunnit imorgon. För dig som jobbar inom en föränderlig bransch är det därför extra viktigt att bygga ett starkt varumärke så att du inte bara blir en i mängden när det är dags att söka nytt jobb.

Det handlar om att framtidssäkra din karriär med andra ord, påpekar Jackie Kothbauer.

– Är du i en snabbrörlig bransch gäller det att bygga tydlighet kring dig själv. All rekrytering sker idag på nätet. De som har en bra närvaro i rätt kanaler har en självklar fördel. Allt handlar om att kunna svara på ”vem är du och varför ska jag bry mig?”. Kan du inte svara på de frågorna kommer det att försvåra för dig, oavsett om du är anställd eller egen företagare.

Foto: Emma Shevtzoff

PERSONER SOM LYCKATS MED SINA PERSONLIGA VARUMÄRKEN:

Günther Mårdner, vd på Företagarna
Caroline Lidman, pr-konsult som bloggar om löpning.
Sebastian Siemiatkowski, grundare av Klarna
Katarina Gospic, hjärnforskare, författare och föreläsare

Källa: Jackie Kothbauer

Mer läsning för dig som vill boosta din karriär:

För dig som är kvinna och vill få ett karriärlyft - här är nätverken för dig 

Så "glöms" ditt företag bort på Google

Fem sätt att få hjälp som nyföretagare 

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right