Här är appen din servitör

Publicerad: 2016-10-07 09:45 | Taggar: Kategorier:

På Pinchos restauranger runt om i landet sköter gästerna sig själva – med hjälp av en app.

Genom att digitalisera restaurangbesöket har Pinchos-restaurangerna lanserat ett nytt sätt att gå ut och äta: gästen använder en app till allt från att boka bord och titta på menyn bestående av tapasrätter till att beställa sin mat och sedan också betala notan.

På plats i restaurangen plingar det till i mobilen när mat och dryck är klara, så att gästen själv kan gå och hämta den.

Det är just möjligheten att slippa påkalla personalens uppmärksamhet som är en av de stora vinsterna för gästerna, tror Magnus Larsson som är en av grundarna till Pinchos.

– Jag vet att många uppskattar den ökade självständigheten som det innebär. Dessutom kan vi presentera menyn på ett väldigt tydligt sätt med snygga bilder när vi använder det här gränssnittet.

Se till att gästerna trivs
För Pinchos egen del finns det uppenbara fördelar med app-användningen, menar Magnus Larsson.

– Till att börja med sparar vi in på behovet av serveringspersonal. Det är dock inte samma sak som att restaurangerna ska vara obemannade utanför kök och bar, nu kan personalen istället ägna mer tid åt att socialisera med gästerna och se till att de trivs.

Logistiken blir dessutom enklare eftersom gästen sköter bokning och beställning själv.

– Personalen sparar sedan mycket tid på att slippa hantera betalningarna ute i restaurangen. Även för gästen blir det en tidsvinst att betala på egen hand via appen.

Än så länge ensamma
Konceptet finns nu på Pinchos alla restauranger runt om i Sverige.

– Vi har ända sedan starten förväntat oss att det ska dyka upp konkurrenter med app-baserad verksamhet, men än så länge är vi ensamma. Det är både överraskande och förståeligt; app-konceptet har ju visat sig vara framgångsrikt, samtidigt är det ytterst avancerade system som ligger bakom funktionerna. Vi har haft många problem att lösa längs vägen.

Att det kommer att dyka upp fler app-restauranger framöver är Magnus Larsson dock övertygad om.

– Alla pratar om det här, men det tar tid att få till det – det finns en utbredd tröghet i branschen, säger han.

Kassasystem läggs i molnet
Under hösten 2016 kommer den nya generationens system implementeras på restaurangerna, berättar han.

– Då tar vi bort all hårdvara som har med betalning och kassasystem att göra från restaurangerna. Allt läggs i molnet istället. Det blir både billigare och säkrare för restaurangerna.

HÖSTENS VIKTIGASTE SEMINARIUM
Från kanalfokus till kundresa – delta på Telia Connect2Customers
Hur interagerar du med dina kunder och hur säkerställer du en kundresa som utvecklar och säkrar en framgångsrik verksamhet? Missa inte höstens viktigaste forum med experter och riktiga case som ger dig insikter om kundresans utmaningar och möjligheter.  
Datum och plats: 21 november Clarion Sign, Stockholm.
Säkra din plats och anmäl dig nu www.telia.se/connect2customers , mer info kommer löpande. Varmt välkommen!

Läs också:
Så ger du kunden bästa upplevelsen
Vässa affärerna genom att tänka digitalt
Tipsen som hjälper dig att göra rätt kanalval

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right