navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Alla skapar appar, men sedan då?

Publicerad: 2016-11-24 14:44 | Taggar: Kategorier:

Under 90-talet skulle alla företag se till att ha en egen hemsida. Nu är det nästan samma rusning för att fixa en egen app. Men det gäller att tänka efter så att den verkligen gör nytta – och inte bara tar upp plats i användarens mobil.

Utbudet i app-butikerna ökar lavinartat och sommaren 2016 kunde smartphone-användarna välja mellan omkring två miljoner appar för nedladdning1.

Faktum är att behovet av att ha en egen app på sätt och vis har minskat de senaste åren, menar Jeja Svensson, säljansvarig och strateg på Rebel&Bird:

– Tidigare, när man inte hade en responsiv sajt, kunde appen vara ett himmelrike för användaren som fick en mer renodlad upplevelse. Men nu är de allra flesta sajter responsiva och då finns det inget behov av att ta fram en app som enbart fungerar som en förenklad webbplats.

Direktkanal till kunden
Istället gäller det att lägga in funktioner som ökar kundnyttan, vilket mycket väl kan innebära att man skickar ut budskap – något som är en extra finess med just appar, jämfört med andra kanaler till kunden. Appen blir en direktkanal till kunden, utan att han eller hon vare sig besökt sajt eller butik. Den kan även agera utifrån kundens beteenden i andra digitala kanaler.

– För en klädbutik kan det exempelvis innebära att de skickar en pushnotis när kunden närmar sig en butik – med hjälp av beacons – och tipsa kunden om att de där jeansen som hon lagt i varukorgen tidigare finns att prova alldeles i närheten.

Appar kan också interagera med andra appar för att förstärka kundupplevelsen eller proaktivt skicka ut erbjudanden baserade på beteende, historik eller geografisk position.

Höga förväntningar
En annan sak som är viktig att ha med i planeringen är att app-användarna många gånger har höga förväntningar.

– De appar som man använder ofta skapar förväntningar på hur andra appar ska fungera. Det räcker alltså inte att man utgår från vad konkurrenterna har, det gäller att appen är i linje med de förväntningar som skapas av appar som kunderna använder frekvent. Här sker det en ständig utveckling, vilket gör att användarnas förväntningar ökar i samma takt.

Det måste finnas en tydlig ”app-USP” och appen måste hela tiden bevisa att den har ett värde – annars finns det ingen anledning för användaren att låta den ta utrymme på mobilen.

Jeja Svensson konstaterar att det är viktigt att se appen som en produkt, inte enbart en kanal eller kontaktyta till kunden.

– Det är en produkt som ska vara under ständig utveckling och det måste finnas en dedikerad produktägare.

1 Källa

Läs också
App ska ge bekvämare leverans
Framtidens kundmöte

Vässa affärerna - tänk digitalt
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right