navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Ledarskap som bygger innovationskraft

Publicerad: 2016-11-09 09:00 | Taggar: Kategorier:

Greg Brandeau har god erfarenhet av att leda innovativa team, inte minst efter att ha haft flera höga chefspositioner på Pixar. Nu märker han hur allt fler företag får upp ögonen för behovet av en ny typ av ledarskap.

Alla företag måste uppmuntra innovation för att överleva, slår Greg Brandeau fast. Efter roller som bland annat Senior Vice President på Pixar och teknikchef på The Walt Disney Studios lär han ha en god inblick i vad innovationsarbete innebär.

– Det är fortfarande många som tror att innovation handlar om att ta fram en ny smartphone eller att utveckla bilar som Tesla. Men i mina ögon är innovation helt enkelt att skapa något som är nytt och användbart. Och därmed något som bör engagera företag i alla branscher, säger han.

Han konstaterar att det inte går att förutspå vilken bransch som kommer att utmanas av disruptiva uppstickare härnäst, men att en sak är säker: Alla affärsidéer och affärsprocesser kommer att utmanas någon gång framöver. För att överleva gäller det att det finns nytänkande – innovation – inbakat i företagets alla verksamheter och grenar.

En briljant idé räcker inte
Det viktiga är, menar han, att kunna åstadkomma innovationer om och om igen. En enstaka briljant idé räcker inte så långt, det måste finnas en organisation och ett ledarskap som uppmuntrar kontinuerlig innovation.

– Det här har redan gradvis påverkat ledarskapet, i och med att man har insett att rollen med en allvetande ledare som pekar ut sin vision och får andra att arbeta i den riktningen är förlegad. I dag måste ledaren visa att han eller hon är mänsklig, med både styrkor och svagheter precis som alla andra, och bjuda in till samarbete kring vart företaget är på väg och hur man ska komma dit – med gemensamma krafter.

Mångfald av tankar
Ett företag som vill ha så goda förutsättningar som möjligt för innovation måste satsa på mångfald, hävdar Greg Brandeau.

– Då menar jag inte mångfald i betydelsen att det måste vara folk från olika länder – det kan vara en del av lösningen – utan att det finns medarbetare som tänker på olika sätt. Med olika bakgrund, ålder eller erfarenheter kan man skapa sådana grupper med en mångfald av tankar.

Sedan gäller det att åstadkomma en miljö som uppmuntrar innovation. Då ställs man som ledare inför en del paradoxer, något som helt klart kan vara en utmaning:

– Man måste till exempel ge bekräftelse både till individen och till gruppen. Man ska vara uppmuntrande och krävande på samma gång, dessutom både visa tålamod och vara pådrivande. Mycket av arbetet ska bygga på trial-and-error, samtidigt som det måste finnas fasta strukturer, säger han.

Nätverka med konkurrenter
Till råga på allt ska man vara öppen för samarbeten utanför den trygga sfären, kanske med bolag som på papperet konkurrerar om samma uppdrag eller kunder.

– Detta ligger i linje med att acceptera att man som ledare är mänsklig; när förändringar sker så snabbt gäller det att erkänna att det egna företaget inte kan allt, utan att man är beroende av att nätverka med rätt partner. Detta kräver transparens, något som kommer att bli allt viktigare framöver.

Greg Brandeau är medförfattare till boken ”Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation” som kom ut våren 2014. Intresset för ämnet och boken har successivt blivit allt större sedan dess, berättar han:

– De här förändringarna sker överallt. Jag såg nyligen en undersökning bland vd:ar, där det visade sig att det som låg högst på deras agenda var att komma på hur företaget kunde bli mer innovativt. Man har insett att det krävs för att överleva som företag.

Läs också:
Digitala ledare måste lita på medarbetarna
De hetaste IT-yrkena just nu
Digitalisera eller dö

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right