Walmarts strategi: köpa startups

Publicerad: 2016-03-07 13:52 | Kategorier:

Amerikanska detaljhandelsgiganten Walmart toppar Fortunes 500-lista. Nu satsar de på att bli en digital ledare genom att investera i startup-företag som kan tillföra kompetens och tillsammans utveckla nya lösningar i deras @WalmartLabs.

De flesta siffror som omger Walmart är uppseendeväckande – som att de har 2,2 miljoner anställda, 11 000 butiker spridda över 27 länder och omsätter närmare 500 miljarder dollar. [1]

Sedan några år satsar de på att behålla sin position genom att bli en digital ledare. Deras satsning omfattar bland annat regelbundna uppköp av startup-företag som kan komplettera den befintliga verksamheten. Sedan 2010 har de köpt 15 bolag, och på kontoret @WalmartLabs i Silicon Valley samlas entreprenörer från förvärven för att skapa framtidens e-handel.

Effekt av nätverksekonomin
De förvärvade bolagen har accelererat Walmarts utveckling av nya tjänster och de har bland annat tagit fram en app som inte bara ger kunder information om varornas pris och placering i butiken utan även hjälper kunderna att jämföra priser med andra butikskedjor (!). [2]

Själva beskriver Walmart strategin som att de har ”förvärvat företag som hjälper oss att utöka vår expertis och talang för att skapa teknologi i toppklass.”[3]

– En sådan strategi är helt klart en effekt av nätverksekonomin, där man är tvungen att inse och acceptera att det snabbt behöver tillföras kompetens – antingen i form av samarbeten eller förvärv, säger Arne Andersson, senior rådgivare och e-handelsexpert på Postnord.

Walmart är långt ifrån ensamma om sin strategi; bland annat detaljhandelsjätten Home Depot, finansbolaget Capital One och försäkringsjätten Aetna har agerat likadant. I den amerikanska försäkringsbranschen räknar 59 procent med att man ska göra uppköp av digitala startup-företag de närmsta åren. [4]

– I Sverige har vi i första hand sett exempel på detta inom medieindustrin, där bjässar som Bonnier och Schibsted helt klart är ute på inköpsrundor nu. Inom medieindustrin har digitaliseringen kommit långt, så det är inte överraskande att det är där det sker först, förklarar Arne Andersson.

Svårt att utveckla internt
Vad ligger då bakom denna strategi? Walmart anger att syftet med uppköpen är att kunna ”leverera en unik kundupplevelse”. Att affärsintresset kring it ligger på topp råder ingen tvekan om, samtidigt som många organisationer har svårt att driva utvecklingen internt.

– Det finns väldigt många företag som har slimmade och pressade it-avdelningar. Det är en anledning till att söka kompetens utanför organisationen. En annan är att komma åt den glöd och det driv som finns i startup-företag. Genom ett förvärv kan man tillföra ny energi till bolaget, samtidigt som man måste vara medveten om att det finns en risk att man ”kväver” startup-företaget om det ska in rakt av i den befintliga bolagsstrukturen och företagskulturen, säger Arne Andersson.


 Källor:
[1] Walmart 2015 Annual Report.
[2] Digital transformation, Telia/Arthur D Little
[3] www.walmartlabs.com/about/acquisitions/
[4] http://insuranceblog.accenture.com/insurers-and-fintech-startups-a-smart-investment/

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right