Trender i fokus 2016

Publicerad: 2016-03-03 13:04 | Kategorier:

Banbrytande teknologi föder innovation och eldar på tillväxten världen över. Det är svårt att själv hålla reda på alla fantastiska framsteg som görs, här är därför ett axplock av teknikerna som fler företag spås investera i det kommande året.

2015 var året då visuella medier vann mark, med ungdomsfavoriten Snapchat och livestreamingtjänster som Periscope och Meerkat i täten. Vi fortsatte att e-handla i ännu större utsträckning än tidigare och mobila betaltjänsten Swish hittade in var och varannan privatpersons mobil – och lanserades som betalningsalternativ vid internetköp i slutet av förra året. Drönare blev en av årets stora snackisar och väckte upphov till nya säkerhetsfrågor. Nya typer av wearables dök upp och Apple Watch lanserades för den stora massan under första halvan av 2015.

Vad som kommer att trenda under 2016 återstår ännu att se, men här är några spaningar att hålla ögonen lite extra på i år:

1. Virtual reality slår igenom
På årets mobilmässa MWC i Barcelona beskrev Facebooks vd, Mark Zuckerberg, virtual reality som en av framtidens viktigaste sociala plattformar. Facebook har förvärvat pionjären Occulus Rift, Sony respektive Samsung har offentliggjort sina kommande VR-lösningar och Google har lanserat sin VR-device gjord av kartong.

Exakt hur virtual reality kommer att bli kommersiellt intressant för företag en masse återstår att se. Men tekniken är här för att stanna. Investmentbanken Goldman Sachs spår att virtual reality kommer att ha vuxit om tv-marknaden inom tio år.

2. Sakernas internet växer
Förra året toppade Sakernas internet Gartners hype cycle. Även 2016 blir de uppkopplade prylarnas år. Innan årets slut beräknas 6,4 miljarder enheter vara anslutna, vilket gör det angeläget att utveckla plattformar för Sakernas internet som gör att fler uppkopplade enheter kan samspela och utbyta data inom större ekosystem.

3. 3d-printing mognar
En teknik som det buzzades mycket om förra året var 3D-printing. Nu kommer snart nya material att kunna printas – som kolfiber, glas och ledande bläck – vilket gör tekniken relevant för fler företag. Gartner spår att marknaden för 3D-skrivare för företag kommer att växa med 64 procent årligen mellan 2016 och 2019.

4. Nya säkerhetslösningar
Ett annat område som får fortsatt betydelse är säkerhet. En utveckling vi lär få se mer av i år är att även mindre företag investerar i proaktiva säkerhetslösningar som varnar om någon försöker logga in från en ny plats eller en udda tid på dygnet, varpå användaren möter ytterligare ett steg av verifikation.

5. Avancerad dataanalys ökar kundförståelsen
Data brukar kallas vår tids olja. Men för att de enorma mängderna data som samlas in ska skapa tillväxt måste rådatan, alltså det som kallas big data, förädlas till kundinsikter. Hela 80 procent av världens data är i dag ostrukturerad, menar IBM. Tidigare har teknik saknats för att analysera till exempel rörlig bild, ansiktsuttryck, tonfall och andra nyanser.

Men nu är läget på väg att förändras och branschen för att analysera ostrukturerad data har potential att bli enorm. Ett svenskt företag som utvecklar teknik för att ta tillvara på den ostrukturerade datan är till exempel Modcam. Inom kort lär liknande teknik leta sig in i våra smartphones och ta de smarta assistenterna – Siri, Cortana och Google Now – till nästa nivå.


Källor: Gartner, Goldman Sachs, IBM, SVT.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right