Roboten som bidrar till bättre kundupplevelse

Publicerad: 2016-03-15 13:40 | Kategorier:

Robotar blir allt viktigare i jakten på effektivisering, inte minst i detaljhandeln. Tally heter en ny butiksrobot som ska kunna ta över en del manuella uppgifter – och dessutom bidra med mervärde.

Butiksroboten Tally ser ut som en diskret pelare som rullar runt på något som liknar en robotdammsugare. Tack vare sensorer som känner av när människor närmar sig kan den röra sig runt i butiken även under öppettiderna.

Den läser av vad som finns på hyllorna och registrerar om varor är slut eller håller på att ta slut, om något står felplacerat, om priser är felaktiga eller om en vara inte står med rätt sida ut mot kunden. Den kan dock inte göra något åt eventuella problem på egen hand, utan de uppgifterna måste fortfarande utföras av mänsklig butikspersonal.

Kunden blir besviken
Butikerna har mycket att vinna på att Tallys tjänster utförs ordentligt. För om en produkt är slut på hyllan så har man inte enbart missat ett försäljningstillfälle, kunden har också blivit besviken – och kundupplevelse är något som blir ett allt viktigare konkurrensmedel.

Den missade förtjänsten kan för övrigt vara en viktig pusselbit i butikens ekonomi. Den globala detaljhandeln tappar närmare 450 miljarder USD årligen på grund av att varor är slut i hyllan. [1]

Tally testas för närvarande i amerikanska butiker, och tanken är att den förutom de rena kontrolluppgifterna även ska kunna göra analyser av butikens placering av varorna – för att sedan föreslå nya lösningar som kan optimera försäljningen.

Robotiserade lager
Christian Smith, biträdande lektor på Centrum för Autonoma System på KTH, berättar att robotar hittills i första hand har börjat användas i olika delar av logistikkedjorna inom handeln.

– Robotar ute i butikerna har mest förekommit i olika tester, i form av informationstavlor på hjul eller som ett sätt att skapa uppmärksamhet. När ABB:s robot YuMi hjälpte till med paketinslagning i Media Markts butiker inför julen 2015 var det just i marknadsföringssyfte. En sådan robot är ju inte särskilt bra på att slå in paket, men visst är det en kul grej, säger han.

Däremot finns det redan i dag stora vinster för företagen att göra genom att robotisera lager- och packningshanteringen.

– Amazon har kommit väldigt långt med detta. Deras lagerhyllor är flyttbara, så att de rullas fram till en packningsstation där en medarbetare står och sköter det enskilda packmomentet. Medarbetaren står alltså stilla och blir ”serverad” rätt produkter utifrån varje order. [2]

Amazon anordnar tävling
Men Amazon vill givetvis automatisera även det sista steget, så under 2015 anordnade de för första gången tävlingen ”Amazon Picking Challenge”. Där fick olika lag försöka hitta en lösning så att en robot kan ta saker från lagerhyllan, packa i en låda och sätta på en adresslapp.

– Inget av lagen lyckades hitta en lösning som fungerade fullt ut. Men tävlingen återkommer, och det här tror jag blir nästa steg för detaljhandeln: att ha en helautomatiserad logistik, säger Christian Smith.

Källor:

[1] http://www.handelstrender.se/ny-robot-haller-koll-pa-butikens-hyllor/
[2] Se en film om Amazons robotiserade lager: https://www.youtube.com/watch?v=quWFjS3Ci7A

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right