Nätverket vinner alltid

Publicerad: 2016-03-21 14:59 | Kategorier:

Den digitala transformationen är inte den viktigaste förändringen i dag. Betydligt större påverkan har nätverkens ökade betydelse, det säger Peter Hinssen på belgiska Nexxworks. Titeln på hans senaste bok är talande: ”The network always wins”.

Efter att ha utbildat sig till ingenjör, dragit igång tre startup-bolag (varav ett har börsnoterats) började Peter Hinssen ägna sig åt att coacha andra startup-bolag. Den 47-årige belgaren startade för några år sedan bolaget Nexxworks, och åker nu runt i världen för att berätta om hur företag ska överleva de stora förändringar som pågår just nu.

– Det som framförallt präglar samhälle och näringsliv är att vi lever i nätverkens tidevarv. De stora förändringar som digital teknik har inneburit har bara varit som en uppvärmning inför nätverkssamhället, säger han.

Prata nätverksspråk
Han ger flera exempel på hur nätverk får en allt större betydelse:

– För det första blir marknaderna nätverk. Det finns inte längre en genomsnittlig kund, alla är unika. Vi får influenser och information via våra nätverk, och för att nå fram måste företagen lära sig att prata ”nätverksspråk”.

Dessutom måste de flesta företag omorganiseras. För att kunna vara framgångsrika på sikt krävs det nämligen att de fungerar som nätverk, menar Peter Hinssen.

– En verksamhet som bygger på någon form av linjär organisation kan fungera mycket väl – i de tider när förändringar sker långsamt. Men numera är hastigheten som man kan få i nätverk nödvändig.

Ett tredje tecken på vad som händer är förändringen av affärsmodeller, där ett närmast uttjatat – men väldigt tydligt – exempel är Uber.

Mentalt agil
Utmaningen med att anpassa sig till nätverkssamhället har flera dimensioner, konstaterar han.

– Det kan alltid finnas ett motstånd mot att tänka nytt, att förkasta det gamla – som kanske fortfarande fungerar i dag. Dessutom är det ett faktum att den mänskliga hjärnan är bättre anpassad till linjärt tänkande än till nätverkstänkande. Datorer är betydligt bättre än vi på att ”tänka” i nätverk, vilket kan vara värt att utnyttja…

För företagsledare gäller det nu att vara ”mentalt agila”, som Peter Hinssen uttrycker det.

– Många av de höga chefer jag coachar ser världen helt annorlunda när de sätter sig in hur deras barn tänker. Jag har ett stående råd: strategiarbete ska inte utföras av en grupp medelålders höga chefer! Omvänt mentorskap, där man kan lära av yngre medarbetare, är något som kan visa sig vara ytterst värdefullt i många organisationer.

Apples misslyckanden är favoriter
Peter Hinssen är även en inbiten samlare av Apple-produkter. Hans två favoriter i samlingen är två av företagets minst framgångsrika produkter: Lisa och Newton.

– Lisa var en underbar produkt som snabbt blev omsprungen av andra Apple-produkter, utan att den fick en ordentlig chans på marknaden. Newton var en tidig – alldeles för tidig – version av dagens iPad. Det är lite uppmuntrande, kan jag tycka: inte ens Apple kan lyckas alla gånger!

Telia Connect2Business 2016 – Nätverkets kraft
Keynote-talaren, entreprenören och författaren till boken The Network Always Wins Peter Hinssen inspirerar kring nätverket som drivkraft för utveckling och vad du behöver göra för att få din verksamhet att fungera som ett nätverk.
Foto: PeterHinssen.com

Läs mer om Dreams om banken som ska uppfylla våra drömmar


 

Delta på Telia Connect2Business IRL eller online och ta chansen att ta del av det digitala pionjärernas sätt att skapa nya värden, 11 April 12:30-17:00. Välkommen!

Läs mer och anmäl dig här!

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right