Ökat sälj med sociala medier

Publicerad: 2016-05-24 08:54 | Kategorier:

En aktuell amerikansk Gallup-undersökning visar att 6 av 10 tycker att sociala medier inte påverkar deras köpbeslut. Men Lena Leigert, expert på sociala medier, är tveksam – och tror att många påverkas mer än de själva tror.

Nyligen rapporterade Handelstrender om en undersökning som Gallup genomfört bland en stor mängd konsumenter i USA. Enligt undersökningen påverkas 62 procent av konsumenterna inte alls av sociala medier i sina köpbeslut.

– Det är svårt att veta hur man ska tolka resultat från den här typen av undersökningar. Är konsumenterna verkligen medvetna vad de blir påverkade av? Resultatet hade nog blivit ett helt annat om man ställt motsvarande fråga till företag, säger Lena Leigert, författare och rådgivare med sociala medier som specialitet.

Inte minst finns det företag som har erfarit vilka följder negativa inlägg på sociala medier kan få, menar hon.

– En dålig bloggpost kan fälla såväl små som stora produkter och tjänster. Men visst går det också att ta tillvara de sociala mediernas makt och till exempel skaffa nya kunder eller öka merförsäljningen hos de befintliga.

Nytt sätt att tänka
Lena Leigert anser att alla företag som har digitalt medvetna konsumenter – vilket i praktiken innebär de allra flesta – har anledning att ta med sociala medier i mediemixen och kommunikationsstrategin.

– Det kräver dock ett nytt sätt att tänka: det är inte företaget som väljer vilka målgrupper man ska vända sig till med kommunikationen, utan det är konsumenterna som väljer att följa eller ha en aktiv kontakt med företaget. Det är en stor skillnad.

Några som lyckats bra med Instagram är mode- och parfymbutiken Pink room som verkar lyckas hålla ett flöde som passar målgruppen, konstaterar Lena Leigert.

– En del kanske tycker att det är en rätt ”enkel” målgrupp, unga modeintresserade tjejer, men det är många andra som har samma målgrupp – och som inte lyckas få 100 000 följare på kort tid.

TIPS!
Öka försäljningen med sociala medier:
* Tänk inte att ni behöver finnas överallt, i alla sociala medier. Fokusera på de medier som kan passa era kunder bäst och se till att göra riktigt bra insatser där.

* Gör satsningen på allvar, för om det bara blir något ni gör ”vid sidan om” eller ”när ni har tid” kan det riskera att istället ge ett dåligt intryck.

* Svara alltid kunder på ett personligt sätt – det är människor, inte företag som utgör fundamentet för sociala medier.
* Ärlighet och transparens är nyckelord för att fungera som företag i sociala medier.

* Tänk på att det är kunden som ska välja företaget och inte tvärtom: vad kan ni erbjuda kunden för mervärde i sociala medier?

Tre vanliga misstag:
* Att vara ”osynlig” genom att till exempel inte svara på frågor som ställs.

* Att sprida exakt samma budskap i olika sociala medier – för det gäller att anpassa budskapen och att inte riskera att uppfattas som tjatig.

* Att spamma med krängiga budskap. Det kanske värsta misstaget, för i sociala medier gäller det att tänka ”kommunikation” snarare än ”reklam”.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right