Rörlig bild en utmaning för företagen

Publicerad: 2016-05-24 15:10 | Kategorier:

Rörligt material har tagit över nätet. På mindre än ett år har mängden videoklipp på Facebook tredubblats. Samtidigt saknar en majoritet av företagen en video-strategi, både när det gäller marknadsföring och kundkommunikation.

Att Facebook storsatsar på video, både live och förinspelad, är ingen hemlighet. Nyligen har de lanserat sin funktion för att strömma livevideo där vem som helst, såväl företag som privatpersoner, kan kunna starta en live-ström från sin mobil, och se och kommentera andras strömmar. De har dessutom justerat sina algoritmer för att prioritera rörligt innehåll framför text och stillbild i användarnas flöden.

– Det första Mark Zuckerberg sa på den senaste utvecklarkonferensen var ”video”. De har en halv miljard videovisningar per timme och på mindre än ett år har de tredubblat sin mängd video. För Snapchat är 50 procent av uppdateringarna video. Det är lätt att se att sociala medier driver väldigt mycket videoanvändande just nu, säger Magnus Zaar, grundare av online video-byrån Think Agency och tidigare chef för Aftonbladet TV.

Många saknar strategi
Företag storsatsar idag på innehållsmarknadsföring och den dyraste typen av innehåll är just video. Samtidigt är det bara två av tre företag som har en uttalad content-strategi, och än färre som har en videostrategi, framhåller Magnus Zaar.

– Den generella känslan är att man idag gör fruktansvärt stora satsningar utan att riktigt ha koll på vad man gör, och utan att kunna mäta resultatet, säger han.

Ett vanligt misstag är enligt honom att företagen producerar material utifrån en gammeldags logik, och istället för ett innehåll anpassat till plattformen görs kortversioner av linjär-tv.

– Framförallt är det viktigt att vara relevant i det medie du ska ut i. Det och att din video måste göra någon form av nytta för kunden. När vi pratar med publicister blandas väldigt ofta relevansen ihop med antalet tittare. Man kan försöka locka till tittning med clickrait-rubriker, men det är ingen långsiktig satsning.

Bättre mobilteknik gynnar video
Att video har blivit så stort just nu beror på flera faktorer, enligt Magnus Zaar:

– Allt ifrån praktiska saker – som 4G och bättre batteritid i mobilen – till att vi numera är konstant närvarande online, har ett ”snacking behaviour” och vill ha omedelbar behovstillfredsställelse. Om 3-4 år när du går in på en nyhetssajt förväntar du dig inte text och stillbild, du vill ha en rörlig uppdatering.

Han ser inga tecken på att den rådande video-trenden kommer att mattas av:

– Jag tror att rörligt kommer att vara en väldigt integrerad del av hur vi kommunicerar med varandra, och hur företagen kommunicerar. Men också hur man kommunicerar inom företagen och hur vi förväntas blir bemötta av företagen som konsumenter.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right