Är du redo för Virtual Reality?

Publicerad: 2016-05-11 13:13 | Kategorier:

Analysföretagen siar om en marknad som omsätter hundratals miljarder dollar årligen. Världens största teknikjättar har redan positionerat sig. Och nu etableras flera svenska startups som vill ha en roll inom tekniken som kan innebära en lika stor förändring som internet. Mycket tyder på att 2016 är året då Virtual Reality slår igenom på bred front. Men vad kan man förvänta sig av tekniken?

Just nu testar entreprenörer, spelutvecklare, publicister och entusiaster ramarna för nästa stora teknik – Virtual Reality, ofta förkortat VR. Alla har samma mål i sikte: att förstå hur man skapar engagerande innehåll som kan fånga konsumenternas uppmärksamhet i den virtuella verkligheten.

Marknaden för VR spås nämligen bli ett monster. Affärstidningen Fortune spår att drygt 12 miljoner Virtual Reality-headsets kommer att säljas 2016, och analysföretaget Digi Capital räknar med att Virtual Reality tillsammans med systertekniken Augmented Reality kommer att omsätta 150 miljarder dollar år 2020.

Teknikjättarna har tagit position
Att följa pengarna brukar vara en vinnande strategi för att hänga med i stora teknikskiften. Att följa de riktigt stora teknikföretagen en annan, och när det gäller VR har de redan positionerat sig. Facebook har förvärvat pionjären Occulus Rift, Samsung släppte sitt headset Gear VR i slutet av förra året, och Sony väntas lansera Playstation VR senare i år. Samtidigt har Google redan skeppat fem miljoner exemplar av sin hopvikbara kartonglösning för att titta på VR i mobilen.

Men låt oss backa bandet för ett ögonblick. Vad är egentligen Virtual Reality? För att få ett tillfredställande svar på den frågan måste man egentligen prova ett visir och uppleva tekniken själv. Ska man ändå beskriva det i ord kan man säga att det är en digital verklighet projicerad på ett visir som stänger ute övriga syn- och hörselintryck så att närvaron maximeras i den virtuella verkligheten. Valve och HTC släppte nyligen en reklamfilm (!) som fångar VR-upplevelsen bra, den kan du se här.

Svensk startups inom VR
På senare år har flera företag med fokus på VR startats i Sverige. Ett är Univrses som hoppas kunna lösa ett problem som tekniken dragits med länge, nämligen att många användare upplever illamående. Ett annat är Resolution Games, en spelstudio inriktade specifikt på VR-spel. I en intervju med Svenska Dagbladet berättar grundaren, Tommy Palm, att han är övertygad om att Virtual och Augmented Reality är nästa steg i teknikevolutionen efter den smarta mobilen och att tekniken kommer att innebära en lika stor förändring som internet.

Vilka företag kan dra nytta av VR då?
Några givna intressenter är så klart företagen som säljer VR-enheterna och de som skapar innehållet – spelutvecklare, filmare, publicister och reklamare. Men tekniken är även intressant för mäklaren som vill visa lägenheter på distans, skolan som vill erbjuda virtuella lektioner, välgörenhetsorganisationen som vill ge sina givare starkare feedback – eller vilket företag som helst egentligen som vill erbjuda en annorlunda kundupplevelse.
Exakt vilka affärer som kan utvecklas med tekniken är svårt att veta på förhand – precis som vanligt när det gäller teknik som förändrar våra beteenden i massiv skala. Så var det när internet slog igenom på 1990-talet och så var det när Steve Jobs för snart tio år sedan presenterade första generationens iPhone.

Hur ska man då som företag förhålla sig till denna nya, potentiellt disruptiva, teknik? Om den digitala revolutionen har lärt oss något, är det att vinnarna ofta är de som är nyfikna och vågar experimentera.

Foto: Six Flags

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right