Teknik för träning efter hjärnskada

Publicerad: 2016-06-14 15:47 | Kategorier:

På Karolinska sjukhuset i Stockholm tränar patienter med förvärvad hjärnskada upp synförmågan med hjälp av ett specialutvecklat datorspel. Och i Schweiz har ett företag utvecklat Virtual Reality-utrustning för strokepatienter.

Schweiziska Mindmaze har kommit långt i utvecklingen av ett VR-stöd för träning av stroke-patienter. Många som har haft en stroke har tappat kontrollen över vissa kroppsdelar, så att de till exempel inte längre kan använda ena handen – enbart på grund av bristande hjärnfunktioner.

Med hjälp av VR-glasögon och kompletterande utrustning från Mindmaze kan patienten ”se” – alltså uppleva att hen ser – hur den icke-kontrollerade handen rör sig samtidigt som patienten rör sin ”friska” hand. Genom att lura hjärnan att se en funktion som inte finns påskyndas återhämtningen, menar grundarna av Mindmaze. [1]

Snabbare återhämtning
I Sverige är IUS innovation inne i testfas av ett annat hjälpmedel för patienter med förvärvad hjärnskada. Deras datorspel Promt tränar upp synförmågan hos dessa patienter, berättar Cecilia Möllerstrandh, affärsansvarig inom sjukvård och hälsa på IUS innovation.

– Tidigare har man undersökt synförmågan hos de patienter som har fått någon form av hjärnskada, till exempel en stroke, men inte haft några effektiva verktyg för att göra något utöver själva mätningen, säger hon.

På Karolinska sjukhuset kan nu dessa patienter träna med hjälp av datorspelet Promt, för att på så sätt få en betydligt snabbare återhämtning efter skadan.

Får igång impulserna
Patienternas synfel beror på att hjärnans syncentrum har blivit skadat, och därför går träningen ut på att få igång impulserna från syncentrum till ögat på nytt.

– Det finns fyra olika spellägen som tränar skilda funktioner, bland annat att följa, fokusera på respektive leta upp ett objekt. Spelet ger samtidigt träning av muskulaturen inne i ögat, vilket även det verkar kunna bidra till förbättrad synförmåga.

Flitigare när det är roligt
Den här typen av träning har till viss del funnits tidigare, men då enbart med analoga metoder.

– En stor fördel med Promt är att det är roligt att spela! Träning kan vara ganska tråkigt, det går inte att komma ifrån, men ju roligare den kan bli desto större chans är det att patienten tränar flitigt, säger Cecilia Möllerstrandh.

Hon konstaterar att det går att se andra användningsområden utanför patientgruppen för motsvarande teknik:

– Rörelsehindrade personer som enbart har förmåga att röra ögonen skulle kunna kommunicera bättre med mer utvecklad eye-tracking. Dessutom kan man tänka sig äldre personer som får synträning i kombination med minnesträning med en anpassning av tekniken.

IUS innovation har utvecklat Promt på uppdrag av Karolinska sjukhuset, och nu behöver det komma in en aktör som kommersialiserar produkten för att den ska kunna nå ut bredare.

– Det finns en plan för att se till att den finns på marknaden under 2017, men det går inte att veta något säkert i dagens läge, säger Cecilia Möllerstrandh.

Källa: [1] www.cnet.com

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right