Så lyckas Spotify hålla innovationstakten uppe

Publicerad: 2016-06-08 16:04 | Taggar: Almedalen 2016, Almedalen 2016, Almedalen 2016 Kategorier:

Spotify räknas som ett av världens mest innovativa företag – men de har ingen innovationsavdelning. Nyckeln till framgång ska nämligen vara att innovation genomsyrar hela organisationen.

Den amerikanska tidskriften Fast Company har placerat Spotify på listan över världens 20 mest innovativa företag 2016. Sofie Lindblom har sedan slutet av 2013 ansvaret för att det svenska streamingbolaget behåller fokus på innovation, oavsett hur snabbt de växer.

– Min roll skapades faktiskt just för att jobba med dessa frågor. Vi jobbar nu med fyra olika områden för att underhålla, utvidga och förbättra det globala ekosystem som driver vår innovation, säger Sofie Lindblom, som har titeln Global Project Manager Innovation.

Fördel som svenskt företag
Ett av dessa områden handlar om hur de upprätthåller en företagskultur där det finns ett gemensamt ansvar för innovation. På Spotify finns nämligen ingen innovationsavdelning.

– Alla är med och tänker, och allas idéer är lika mycket värda. Där har vi en fördel av att arbeta i en svensk företagskultur, med en relativt platt organisation. Hela företaget är med och funderar på framtiden, vilket leder till en snabbare innovationstakt än om innovation hade varit något avskilt som bara några få fick fokusera på, säger Sofie Lindblom.

Två andra områden är ”strategisk innovation” – alltså hur media och musik kommer att förändras – respektive ”data & research” som fokuserar på att göra information tillgänglig som grund för innovationer över hela företaget. Det sista området handlar om att skala upp deras innovationsprocess i takt med att de växer.

– Inom varje område har vi en rad projekt och experiment som pågår. I min roll hjälper jag till att driva dessa områden, men jag ser också till att vi har ett holistiskt perspektiv på alla våra innovationsprojekt.

Vid sidan om detta pågår dessutom ett arbete på Spotify med att ta fram ett nytt ramverk för att validera och prioritera innovationssatsningar mer effektivt.

Samarbeten för att nå ut
En del av deras lösning för att upprätthålla den höga takten på innovationsarbetet är samarbeten och partnerskap.

– Våra samarbetspartners är avgörande för att vi ska kunna nå ut med musik till hela världen, och från ett innovationsperspektiv är det mycket spännande att se vad vi kan göra med olika partners när vi kombinerar våra kunskaper och tillgångar.

Sofie Lindblom håller med om den gängse bilden om att Sverige ligger i framkant när det gäller innovation:

– Det är till exempel helt fantastiskt att det är Sverige och Silicon Valley som nämns först när man talar om ”unicorn factories”. [1] Vi har vårt huvudkontor i Stockholm, och även om vi bygger en global produkt så har vi valt att ha stora delar av verksamheten baserad här.

[1] Unicorn betyder i det här sammanhanget ett privat företag som är värderat till mer än en miljard dollar.

Foto: Crelle Johansson www.crelle.se

Välkommen att höra mer om detta! - Telia i Almedalen 2016:
Digitalisering och samverkan – drivkrafterna för innovation
6 juli kl 08:30-10:00 Rosenhill St Hansgatan 9 i Visby / LIVE

Kan Sverige behålla konkurrenskraften när digitaliseringen förändrar världen? Vilka krav ställs på innovation, förändringstakt och samarbete? Telia Companys Sverige VD Hélène Barnekow ihop med bl.a. Sofie Lindblom, innovationschef på Spotify och Charlotte Brogren, Vinnovas generaldirektör ger svar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right