Emojis eller inte?

Publicerad: 2016-06-03 12:29 | Taggar: Appar Kategorier:

Emojis är troligen världens snabbast växande språk och en given krydda i den digitala vardagskonversationen. Men vad gäller egentligen för dig i din yrkesroll? Här är några tips på hur du kan tänka kring emojis på jobbet, både i extern och intern kommunikation.

Vi skickar dagligen sex miljarder emojis världen över och enligt en undersökning har hälften av alla internetanvändare i USA använt sig av emojis på sociala medier eller i sms.

Det visuella språket har blivit så populärt att anrika Oxford dictionary förra året utnämnde just en emoji till årets ord. Priset gick så klart mångas favorit – ansiktet som skrattar så att tårarna sprutar.

Givetvis använder också många företag emojis för att nå genom bruset – och speciellt då budskapet riktas mot generation Y, eller millennials som de också kallas. En färsk undersökning från Socialbakers visar att närmare 60 procent av de största varumärkena på Twitter använde emojis i sina poster under fjärde kvartalet 2015.

De finns bra och dåliga sätt
Ett lyckat exempel på hur emojis kan ge spridning i sociala medier var Världsnaturfondens kampanj #EndangeredEmoji, som satte 17 utrotningshotade emoji-djur på display och vädjade om hjälp för att stoppa utvecklingen.

Ett mindre lyckat exempel bjöd banken Goldman Sachs på när de twittrade en emoji-rebus för att skapa kännedom om sin nya rapport om Millennials ekonomiska förutsättningar. Kampanjen blev visserligen en snackis men samtidigt irriterades många av storbankens försök att vara hipp.

Företaget Contently skriver i en analys att de negativa reaktionerna troligen berodde på att Goldman Sachs avvek för mycket från den röst vi förväntar oss av en bank, speciellt som de är en auktoritet i en fråga som rör många ungdomars framtid.

Viktigt att tänka på när det gäller mejl på jobbet
Att använda emojis i reklamkampanjer är en sak, att använda dem i jobbmejl en annan –åtminstone om man får tro docent Olle Bälter som forskat om hur vi mejlar på jobbet.

I en intervju med DN säger han att mejl till kunder, jobbansökningar och autosvar ska skrivas utan grimaserande ansikten, solar, hjärtan och tummar. Risken är annars att man ger ett oseriöst intryck. Han poängterar dock att sammanhanget är avgörande – en arbetskamrat tål sannolikt fler smileys än en kund eller annan formell arbetskontakt.

Men en fördel med emojis i e-mail är enligt andra att de kan lätta upp ett stelt språk och göra kommunikationen mer personlig. Det är vanligt att text i ett mail kan misstolkas, då mail inte visar nyanseringar på samma sätt som man vanligtvis gör med hjälp av sitt kroppsspråk i ett fysiskt samtal. Utgår man för det resonemanget kan emojis vara till fördel för arbetsrelaterad kommunikation – man minskar risken för missförstånd.

Härma mottagarens sätt att kommunicera
Vissa företag har till och med tagit fram policyer för hur man som anställd ska kommunicera. Men om det saknas riktlinjer för hur man bör uttrycka sig finns det en vettig tumregel, nämligen att härma den man kommunicerar med. Det skriver doktoranden Andrew Brodsky i Harvard Business Review.

Studier från vitt skilda kulturer visar att textbaserade förhandlingar blir 30 procent mer framgångsrika om man använder emojis, ordval och jargong på samma sätt som mottagaren. Förklaringen tros ligga i att samhörigheten stärks mellan individer som beter sig på liknande sätt.

Men även denna teknik lämnar utrymme för emotionell tvetydighet, fortsätter Brodsky. Det enklaste sättet att undvika förvirring vid digital kommunikationen är därför att explicit uttrycka den önskade känslan. ☺

Källor:
https://contently.com/strategist/2015/07/20/are-brands-taking-emojis-too-far/

http://www.emarketer.com/Article/Who-Needs-Words-You-Have-Emojis/1012466
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right