Benchmarking mot musikbranschen

Publicerad: 2016-06-02 12:29 | Taggar: Almedalen 2016, Almedalen 2016 Kategorier:

Det stålbad som musikbranschen har gått igenom sedan digitaliseringen slog till för drygt 20 år sedan är historia – nu har man hittat nya affärsmodeller och ser allt ljusare på framtiden. En utveckling som andra branscher kan dra lärdom av.

Vi känner alla till historien: när musikbranschen mådde som allra bäst, med full fart på försäljningen av de synnerligen vinstgivande cd-skivorna, slog digitaliseringen till och allt ställdes på ända. Först kom effekterna av de illegala nedladdningarna och i samma veva började affärsmodellen med att sälja hela låtpaket i form av skivor ifrågasättas.

– När konsumenterna fick möjlighet att köpa enstaka låtar – och vilka låtar de ville, inte enbart de som gavs ut som singlar – till ett lågt pris, så började något hända. I nästa steg kom musik som produkt att ersättas av streamingtjänster och branschen fick helt nya spelregler, säger Rickard Damm, innovationschef på Telia.

Lägger mer pengar på musik
Musikbranschen har emellertid tagit sig ur det stålbad som digitaliseringen inledningsvis innebar, och istället hittat nya affärsmodeller utifrån de nya förutsättningarna. Streamingtjänster är ett aktuellt sådant exempel, ett annat är hur man i början 2000-talet sålde individuella ringsignaler till högre pris än vad hela låtar kostade.

– Om man räknar om priset för en tjänst som Spotify enligt den gamla modellen med cd-skivor, eller även enligt modellen att köpa enstaka låtar digitalt, så framstår det som löjligt billigt med tanke på hur stort utbud man har bara några klick bort, säger Rickard Damm och fortsätter:

– Men det gäller att samtidigt tänka på att de flesta lägger mer pengar på musik än tidigare – nu är det ju helt normalt att musiken får kosta 1 200 kronor per år. Det var inte många som köpte cd-skivor för motsvarande summa förut.

Bra förutsättningar i Sverige
Att just Sverige har blivit framgångsrikt i den nya, omformade musikbranschen är ingen slump, menar Rickard Damm. Här finns goda förutsättningar för entreprenörskap, en hög teknisk kunskapsnivå och dessutom är den kommunala musikskolan en pusselbit i framgångarna.

– Många av entreprenörerna är inte själva musiker, men har inspirerats av artisterna i ”det svenska musikundret”. Artister som i sin tur lär ha fått en stabil musikalisk grund i den kommunala musikskolan. Även de som inte blev artister själva fick upp ett intresse för musik tack vare undervisningen, vilket har lett till att det finns en stor hemmamarknad för de nya musiktjänsterna.

Uppmärksam på signaler
Den disruption som musikbranschen gått igenom, där man har fått se sina grundförutsättningar snabbt svepas bort och tvingats hitta lösningar på de utmaningar som det innebar, är något som kan vara värt att studera för aktörer inom andra branscher.

– En disruption börjar oftast med att det kommer en ny teknik som gör det möjlighet att utföra eller leverera något betydligt billigare än tidigare. Då kan man antingen hålla fast vid den befintliga modellen och hävda att det nya är sämre, olagligt och allmänt fel – eller så kan man fundera över varför det kan vara något som lockar konsumenterna.

Det gäller därför att vara uppmärksam på så kallade ”svaga signaler” såväl på makronivå – till exempel oljekris eller kraftigt ökad invandring – som bland de egna användarna, exempelvis om de börjar använda tjänsterna på ett nytt sätt.

– I kombination med nya tekniker kan de förändringarna vara starten till förändrade spelregler inom en viss bransch eller på en viss marknad. Det är ingen lätt uppgift att hålla koll på detta, men som ledare är det ytterst viktigt att göra det så gott man kan, säger Rickard Damm.

Välkommen att höra mer! - Telia i Almedalen 2016:
“Den osannolika kopplingen mellan digitalt entreprenörskap och den kommunala musikskolan" 7 juli kl 08:00—10:00 Rosenhill St Hansgatan 9 i Visby / LIVE

Sverige står ut på den globala musikscenen med ett stort antal framgångsrika artister, låtskrivare och producenter. Vi diskuterar med framstående personer från musikbranschen om vad digitaliseringen inneburit och innebär för deras framgångar.
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right