Kom igång efter ledigheten

Publicerad: 2016-01-11 12:05 | Kategorier:

Helgerna är över och ett nytt arbetsår är här – men två veckors ledighet kan sätta stora spår även i den högsta arbetsmoralen. Så här kommer du igång på jobbet igen.

Kanske är det i dag du gör årets första arbetsdag. Kanske var det redan för någon dag sedan, men du fick inte någonting gjort – trots åtta timmar på kontoret. Att komma igång med jobbet efter lång ledighet är inte enkelt, men med en tydlig strategi går det bättre. Här är sex tips som gör det lite lättare att komma igång:

1. Behåll autosvaret.
En fuling som du inte pratar om högt – men du kommer älska att du gör det. Ditt autosvar om frånvaro ryker förmodligen samma sekund som du är tillbaka på kontoret, men testa istället att förlänga det ett par dagar. Då förväntar sig inte folk svar lika snabbt. Ta bort det så snart du känner att du fått upp tempot igen.

2. Börja hemifrån.
Om du har möjlighet till det kan din första arbetsdag efter semestern med fördel göras hemifrån. Du smyger igång arbetet med få störande moment och sparar massor av tid när du inte behöver småprata med alla kollegor som du inte sett på flera veckor. Det sistnämnda är dock trevligt, så ta dig tid för det så snart du är på plats.

3. Städa.
Börja med att röja upp runt din arbetsplats när du är tillbaka, om den är ren och fräsch kommer du kunna jobba bättre sen. Är den däremot stökig kommer du hela tiden ha det som ett störande moment i bakhuvudet – och då är du inte lika effektiv. När du är klar med det fysiska skrivbordet är det dags för det digitala. Gör en genomsvepning av din dator och släng allt som stör. Gör också samma sak med mobilen.

4. Mjukstarta.
Ta dig inte an de tyngsta arbetsuppgifterna direkt. Börja i stället i liten skala: Svara på mail, läs på om vad som hänt i din bransch, kika igenom kalendern. Planera in möten och börja förbereda dig mentalt på vad som ska göras de kommande veckorna. Större arbetsuppgifter kan du gott vänta med till nästa dag.

5. Gör en förbättrad att göra-lista.
De flesta av oss gör listor över vad som ska göras – men många gör dem på fel sätt. Skriver du upp precis allt som ska göras på din lista kommer du bara känna dig stressad när du ser den och snart tittar du inte på listan överhuvudtaget. Skriv istället bara upp de allra viktigaste sakerna varje dag, och känn glädjen när du bockat av hela listan vid dagens slut. Ett bra sätt att skapa och hantera att göra-listor är Trello.

6. Planera mera.
En vanlig dag fattar vår hjärna upp till 10 000 beslut, och då blir den lätt trött. Genom att planera in saker och få in rutiner behöver inte hjärnan fatta samma beslut, vilket är en enorm vinst. De flesta skriver in möten i kalendern, men inte vardagsaktiviteter. Planera därför in i tid vilken buss du ska till jobbet, vilken tid barnen ska hämtas och vilken tid du ska träna. Du kommer tacka dig själv efteråt.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right