navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Så vet du om det är dags att expandera

Publicerad: 2016-01-18 13:58 | Kategorier:

När ditt enmansföretag plötsligt börjar gå så bra att du får svårt att hinna med alla uppdrag kan det vara läge att expandera. Men hur vet man när det är läge att växa – och hur går man i sådana fall vidare?

Många enmansföretag har svårt att ens gå runt, och andra företag kanske bara är ett komplement till en anställning på annat håll. Men för vissa enmansföretag kan det plötsligt uppstå ett läge där man antingen måste börja tacka nej till uppdrag – eller satsa på en expansion.

– Anledningarna till att företag generellt sätt expanderar är olika, men statistiskt sett har cirka 40 procent skapat en helt ny vara eller tjänst, och 30 procent har tagit en vara eller en tjänst till en ny marknad. Och har man väl tagit det gjort det kan det vara läge att ta nästa steg, säger Stefan Lindström, företagsutvecklare och föreläsare om entreprenörskap.

Utveckling är nödvändigt
Att utveckla sitt enmansföretag kan vara läskigt, men nödvändigt. Enligt Stefan Lindström är ett av de första stegen för att vidareutveckla sitt företag att utveckla sig själv och sitt entreprenörskap. Man kanske måste gå från att se sitt företag som något som får en att gå runt och ger en frihet till att verkligen satsa på att bygga upp någonting större.

– Det är svårt att säga exakt när någon ska expandera, men har man för mycket att göra är det såklart ett tecken på att något kan, eller måste, göras. För många kommer det som en känsla eller en intuition, att det är läge att utveckla. Nya möjligheter dyker upp ideligen och entreprenörer är bra på att agera på dem.

Vilken entreprenör är du?
Stefan Lindström har tillsammans med psykologen Hans-Olle Frummerin tagit fram ett entreprenörprofilstest som hjälper företagare att förstå vilka sidor och drivkrafter man har.

– Vissa vill gärna gå vidare och utveckla nya företag, andra är väldigt kreativa och gillar bäst att starta upp saker och andra är duktiga att ta vara på bra idéer och jobba professionellt. Att ta reda på hur du själv fungerar som entreprenör kan vara ett bra första steg innan du ska utveckla företaget, säger han och förklarar:

– Om du vet att du är väldigt duktig på att hitta på nya produkter eller tjänster men kanske inte har tålamod att stanna kvar och förfina dem, kanske du ska expandera ditt företag genom att hitta någon som verkligen kan göra det jobbet. Mycket handlar om att utveckla sina egna starka sidor och ta hjälp på områden där du är svagare. Om alla i företaget gör det som de är bäst på blir totalen väldigt stark.

Behåll kontrollen
Han har några råd till den som är rädd för att tappa kontrollen över sitt företag:

– Känns det läskigt får man börja vidareutveckla sig själv och kanske gå en ledarskapsutbildning eller liknande. De företagsledare som det går bäst för är de som vågar rekrytera duktiga människor som till och med har mer kompetens än sig själv. Det är svårt att våga släppa in andra i sitt företag, speciellt om de är mer kompetenta, men att ta in rätt person är verkligen en framgångsfaktor. Anställ den som är bäst, var inte rädd för att personer ska vara ”överkvalificerade”.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right