Bloggen som spränger gränserna

Publicerad: 2016-01-13 16:00 | Kategorier:

2009 startade David Frenkiel och Luise Vindahl den vegetariska matbloggen ”Green Kitchen Stories”. Nu, sex år senare, har bloggen närmare 300 000 läsare i månaden och matintresset har sedan länge blivit en heltidssyssla för det svensk-danska paret.

När svenske David Frenkiel och danska Luise Vindahl 2007 blev ett par i Rom var allt perfekt. Så när som på maten. David var enligt egen utsago en ”finesslös” vegetarian som mest åt pasta, Luise åt sunt och avancerat men utgick oftast från köttet eller grönsakerna i sin matlagning och hade aldrig tidigare träffat en vegetarian.

När de flyttade ihop var något tvunget att hända och det som började som en kompromiss i köket har nu resulterat i en älskad vegetarisk matblogg, två kokböcker och flera matappar.

– Bloggen var egentligen bara ett roligt experiment. Vi behövde hitta ett sätt att äta tillsammans och sedan kände vi att det var roligt att skriva om hur vi tog fram våra nya gemensamma recept. Det var inte tänkt att det skulle bli så här stort, säger David Frenkiel.

Fyllde ett tomrum
När bloggen startade 2009 var intresset för hälsosam vegetarisk matlagning lågt. De vegetariska kokböckerna innehöll nästan bara rejäla recept som vegetarisk lasagne och risotto. David och Luise började att experimentera med gryner, fröer, nötter, linser och bönor, och satsade mycket på att ta vackra bilder av de färdiga maträtterna till bloggen.

– På den här tiden hade bloggandet börjat växa rejält men innehållsmässigt fanns fortfarande mycket att utveckla. Jag jobbade som art director i magasinvärlden och vi satsade på att göra vår blogg lite snyggare med stora proffsiga bilder, något som inte riktigt fanns då, säger David och fortsätter:

– Tack vare vår lite nya approach var det många andra matbloggar som länkade till oss, och därför började vi växa nästan direkt. Dessutom skrev vi på engelska, vilket gjorde att vi kunde vara nischade men ändå nå en stor läsekrets.

Bloggen växte fort
När David och Luise märkte att läsarna faktiskt testade de olika recepten blev de till en början nästan lite skraja. Det resulterade i att de började att testlaga alla maträtter och de blev ännu noggrannare när de skrev recepten.

– Därefter har bloggen bara växt, läsarantalet har dubblats hela tiden känns det som. Efter två år kontaktades vi av två killar som ville göra en matapp och i samma veva var det flera internationella bokförlag som hörde av sig och vår första kokbok ”Green Kitchen Stories” kom ut på engelska 2013, säger David.

Hobbyn blev ett yrke
Sedan dess har paret varit med och utvecklat flera matappar och skrivit ännu en bok, ”Green Kitchen Travels”. Inför arbetet med bok nummer två slutade David och Luise på sina jobb och matintresset gick från att vara en hobby till en heltidssyssla.

Numera försörjer de sig på apparna, kokböckerna och andra matrelaterade samarbeten, bloggen är fortfarande deras frizon.

– Allt utgår från bloggen, som är vårt kreativa ark där vi kan göra vad vi vill. Det är viktigt för oss att inte känna oss låsta eller begränsade. Vi kan prova vad vi vill på bloggen och har därför lärt oss så oerhört mycket: hur man fotar, filmar, klipper film, lagar mat, skriver recept och så vidare. Det har varit som ett gammaldags lärlingsarbete, och att vi nu kan leva på vår hobby är fantastiskt!

Foto: Green Kitchen Stories

FEM LEDORD SOM FICK BLOGGEN ATT VÄXA
1. Bilder
– När vi började var inte bilderna på bloggarna speciellt bra. Vi satsade mycket på stora fina bilder, vilket gav oss ett försprång.

2. Ärlighet
– Vi hade ingen plan, vi gillade bara det vi gjorde och försökte vara så personliga och ärliga som möjligt. Jag tror det märks i bloggen.

3. Var konsekvent
– Man måste göra något bra och hålla i det en längre tid för att nå resultat. Det går inte att tro att det ska ta fart på bara några veckor.

4. Var nischad
– För att få engagerade läsare behöver man vara nischad och våga vara ”nördig” för att nå den rätta och trogna läsekretsen.

5. Engelska
– Vi började skriva på engelska för att vi var en svensk och en dansk. Det har lett till att vi har kunnat nå väldigt många fler läsare – trots att vi har varit smala i vårt tilltal.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right