5 vanliga molnfrågor

Publicerad: 2016-01-18 13:50 | Kategorier:

Fördelarna med molntjänster är många. Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna om molntjänster och virtualisering.

1. Vad är molntjänster?
Molntjänster, eller ”cloud computing”, innebär att program, lagring, datorresurser och andra IT-relaterade funktioner finns på servrar utanför företaget och nås från alla ställen där du och dina medarbetare har tillgång till en internetuppkoppling.
Det här innebär att ditt företag inte behöver göra lika stora investeringar i IT-utrustning och heller inte behöver lägga pengar på drift och underhåll. Det är också enklare att testa om program och tjänster funkar för just er verksamhet, eftersom det oftast bara är att säga upp en prenumeration av en viss tjänst om den inte var optimal för er.

2. Vad är skillnaden mellan virtualisering och molntjänster?
Ett ord som ofta förekommer i samband med molntjänster är virtualisering. Virtualisering innebär att man abstraherar en datorresurs med tillhörande lagring och nätverkskoppling i form av en ”virtuell maskin”. Molntjänsten definierar hur de virtuella resurserna är fördelade, levererade och presenterade. Virtualisering är inte ett krav om du vill använda molntjänster, men om företaget har virtualiserat sina resurser på ett genomtänkt sätt blir det lättare för er att anpassa resurserna efter företagets växande behov.

3. Om jag vill testa molntjänster, var börjar jag?
Den kanske enklaste typen av molntjänster är datalagring. Med lagringstjänster som Dropbox och OneDrive får medarbetarna tillgång till sina filer och dokument var som helst, så länge de har en internetuppkoppling. Med en hårddisk i molnet slipper du tänka på säkerhetskopiering av dina filer, och du behöver heller inte köpa och underhålla hårddiskar lokalt. En annan fördel är att medarbetarna enklare kan dela filer med varandra. Arbetar ni i Office-programmen finns inbyggt stöd i OneDrive för att samarbeta i samma dokument.

4. Hur vet jag att min data är säker i molnet?
En vanlig fråga som dyker upp när man pratar om molntjänster är hur man vet att datan är säker när den inte ligger innanför företagets fyra väggar. Det viktigaste att tänka på är att välja en leverantör som ni litar på. Ta reda på hur leverantören arbetar med frågor som datasäkerhet, backup och tillgänglighet. Men även andra saker spelar roll. Vad har leverantören för upptid? Hur är svarstiden till leverantörens servrar? Om trafiken till molnservrarna går genom det publika nätet kan svarstiderna bli längre. Därför erbjuder Telia sedan mitten av förra året Microsoft Azure ExpressRoute som ger företagskunder en snabb och säker kommunikationsväg via egna nät till molnplattformen Azure.

5. Kan jag lägga ut allt i molnet?
Teoretiskt sett: ja. Men det beror samtidigt helt och hållet på företagets behov. De flesta vanliga funktioner, så som lagring, dokumenthantering, kommunikation, planering, fakturering och betalning, finns idag som molntjänster. Företagsspecifika program och tjänster går att installera på virtuella maskiner vars resurser går att utöka vartefter behoven ökar. Det viktiga blir att försäkra sig om att medarbetarna har en snabb och stabil tillgång till internet och att de utrustas med ändamålsenliga enheter. Den som ska skriva mycket behöver kanske en bärbar dator, medan den som ofta befinner sig på resande fot istället jobbar bättre med en surfplatta som Apples iPad eller Microsofts Surface.

TIPS!
I Telia Appmarket hittar du enkelt alla molntjänster du kan behöva och de samlas smidigt på en och samma faktura. Dessutom har du tillgång till support på svenska.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right