Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Robotar hjälper till i butiken

Publicerad: 2016-02-03 10:15 | Kategorier:

Industrirobotar har vi hunnit vänja oss vid, och nu börjar robotarna även ta plats inne i butiker. Bland annat låter den amerikanska butiken Hointer robotar plocka fram jeans som kunderna kan prova och ett öländskt apotek har överlåtit medicinlagret åt en robot.

Hointer i Seattle har i sin butik massor av kläder prydligt hängande på rad – fast bara ett enda plagg av varje modell. Genom att scanna den tillhörande QR-koden med sin Hointer-app får kunden reda på massor om modellen. Då visas inte enbart väsentlig information om pris, material och vilka storlekar som finns tillgängliga, utan även en uppsjö av bilder och videoklipp.

Vill man prova ett plagg skickas en order via appen och man får besked om i vilket provrum till exempel byxan eller skjortan placeras – och detta sker på mindre än trettio sekunder.

Levereras till provhytten
Exakt vad som sker bakom kulisserna vill inte grundaren Nadia Shouraboura – med en bakgrund från ledarstaben på Amazon – avslöja. Det enda som offentliggjorts är att plaggen förvaras i ett ”mikrolager” där en robot hanterar processen mellan order och leverans till provhytten. En process som inte ska ta mer än en halv minut. [1]

– Vi är bara i början av robotiseringen, jag tror att det kommer att bli ett vanligt inslag i butik inom några år. Inte bara i frågor kring logistik och lagerarbete utan också i kontakten med konsument, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I Borgholm har Apoteksgruppen skaffat en robot som plockar fram de receptbelagda varor farmaceuten eller apotekaren har expedierat. Roboten sköter också placeringen av läkemedlen i lagret när de har registrerats. Enligt Kristian Aranäs, ägare av apoteket, gör roboten att han och hans kollegor får mer värdefull tid med sina kunder. [2]

Kosmetika enligt kundens önskemål
Ett annat exempel på hur en robotmedarbetare kan bidra finns i den kroatiska huvudstaden Zagreb. Där ligger flaggskeppsbutiken för AlpStories, som kombinerar traditionell användning av örter i kosmetikprodukter med högteknologisk tillredning.

Roboten – som för övrigt heter Balthazar – står på plats i ett bås i butiken, redo att blanda ihop produkter utifrån de ingredienser som kunden själv väljer. Efter en liten stund kommer leveransen via en lucka. [3]

– Användningen av robotar kan bli en viktig möjlighet för handeln att ta tillbaka det digitala initiativet från kundens mobiltelefon, avslutar Jonas Arnberg.

Foto: Hointer.com


[1] Källa: PostNord/Du&Co
[2] Källa: Handelstrender
[3] Källa: Handelstrender

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
Toggla chat
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton