navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Dreams är banken som ska uppfylla drömmar

Publicerad: 2016-02-10 08:17 | Kategorier:

Den svenska tjänsten Dreams ”omdefinierar vad en bank kan vara”, enligt vd Henrik Rosvall. Tjänsten fokuseras inledningsvis på att uppmuntra sparande, och bygger på bland annat kognitionsvetenskap, gamification och genomarbetad design. Under 2016 ska de dock vara en komplett bank, utlovar han.

När Henrik Rosvall arbetade på språkreseföretaget EF märkte han hur många unga som drömde om att resa eller plugga utomlands, men som ofta misslyckades med att uppfylla drömmarna därför att de inte hade råd. När han sedan jobbade som marknadschef på Avanza Bank fick han upp ögonen för det utbredda ointresset vad gäller den yngre målgruppen i bankbranschen.

– De enda banktjänster som varit riktade till ungdomar har varit de dyra SMS-lånen… Jag fick en idé om att göra något helt annat, något som också utgår från ungdomarnas behov av konsumtion – men som istället uppmuntrar dem till att spara för att nå det de drömmer om, säger Henrik Rosvall.

Digital sparcoach
Resultatet blev Dreams, som lanseras i liten skala under början av 2016. De samarbetar med Ålandsbanken, som står för den grundläggande bankinfrastruktur som krävs.

– Vi har stor nytta av att ha en bank som Ålandsbanken som partner. De är en etablerad bank med 100 år på nacken men de kommer också från en entreprenörsbakgrund. De har erfarenheter som andra banker inte har och det ger oss tillgång till deras kompetens, utöver att vi kan använda deras system. För Dreams är ingen bank, men i kundens ögon kommer vi att agera som en bank. Det är ett av de sätt som vi omdefinierar vad en bank kan vara.

Ett annat sätt är att tjänsten är uppbyggd från kunskaper inom bland annat kognitionsvetenskap.

– Vi har anställt en forskare inom området, som tidigare har arbetat på Karolinska Institutet, för att hon ska kunna stå för den teoretiska grunden när vi skapar den ”coach” som ingår i tjänsten.

Coachen är en helt digital produkt med artificiell intelligens, som bland annat ska kunna tolka användarens konsumtionsmönster och föreslå nya sätt att spara pengar. Det kan handla om att avstå den där dagliga latten på väg till jobbet och istället varje dag dra en symbolisk kaffekopp på skärmen till sitt sparkonto. Vips, så ligger ytterligare 37 kronor på det konto som har öronmärkts för det mål – den dröm – som användaren har definierat.

Gör sparandet socialt
Henrik Rosvall konstaterar att vårt sparande är något väldigt individuellt – ”det är knappt jag delar det med min fru” – medan konsumtion är en ytterst social verksamhet, något som vi gärna delar med oss av i vänkretsen och på sociala medier.

– Vi försöker göra sparandet till en del av konsumtionsprocessen, vilket också är nytt. Traditionella banker har en strikt syn på sparande, som inte alls tilltalar alla. Speciellt inte unga.

De börjar alltså med en tjänst för sparande, vilket inte tillhör de mest lönsamma delarna i en bankverksamhet.

– Hade vi velat tjäna pengar snabbt så skulle vi väl ha satsat på sms-lån… Men under 2016 kommer vi att etablera fler tjänster och bli en fullservicebank med betalkort, fonder, bolån med mera. Även de tjänsterna kommer att skilja sig markant från de traditionella bankernas, det kan jag lova.

Ålandsbanken valde partnerskap
När Ålandsbankens vd Peter Wiklöf fick höra Dreams planer tilltalades han framförallt av värderingarna; att uppmuntra unga människor till sparande istället för att ta lån, berättar han.

– Vi har haft it som strategiskt affärsområde sedan 2002, och flera stora banker har sedermera köpt det it-system som vi har utvecklat. Men det har inte varit aktuellt att göra något liknande mot denna målgrupp själva. Här kan vi istället ha ett partnerskap där vi båda kan bidra med insikter från olika håll för att göra tjänsten framgångsrik, säger Peter Wiklöf.

Henrik Rosvall, Dreams, och Peter Wiklöf, Ålandsbanken, kommer att medverka på Telia Connect2Business 2016 i programdelen:
Innovation i samverkan
Ett samtal kring hur etablerade aktörer kan samverka med små innovationsbolag för att skapa nya värden tillsammans. Deltar gör Henrik Rosvall, medgrundare Dreams, Peter Wiklöf, VD Ålandsbanken, Andreas Liffgarden, grundare av Soundtrack Your Brand och Lars Roth, VP TeliaSonera Purple+.

Delta på Telia Connect2Business IRL eller online och ta chansen att ta del av det digitala pionjärernas sätt att skapa nya värden, 11 April 12:30-17:00. Välkommen!

Läs mer och anmäl dig här

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right