Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Så maxar du Linkedin

Publicerad: 2016-12-22 13:31 | Taggar: Kategorier:

Linkedin rymmer massor av bra funktioner för dig som företagare – här kan du arbeta med marknadsföring, skaffa leads, bygga varumärke och locka till dig ny kompetens.

Linkedins nytta för att bygga egna arbetsrelaterade nätverk går knappt att överskatta. Det är ett bra verktyg för att bygga sitt eget varumärke – men också mycket användbart för att bygga sitt företags varumärke.

– Det går hand i hand kan man säga. En tydlig tendens är att det blir allt viktigare att använda sig av bilder och filmklipp, och att visa upp personen bakom företagsfasaden. Då är ett socialt nätverk som Linkedin fullt med möjligheter, säger Linda Björck, Linkedin-expert som driver företaget SmartBizz.

Knepet är att dela med sig av högkvalitativt innehåll, menar hon. Men vad innebär då det?

– Kvalitet i det här sammanhanget betyder i första hand att läsaren känner att innehållet i ett inlägg är användbart, något som han eller hon kan applicera på sin verksamhet eller arbetsvardag.

Skapa en expertposition
Något som inte ses som kvalitet – och som man alltså ska hålla sig ifrån – är att berätta om det egna företaget och lyfta fram de produkter eller tjänster som man själv säljer. Viktigast av allt är därmed hålla sig från traditionellt ”sälj” på Linkedin.

– Genom att hålla kvalitet på dina inlägg, både på den egna företagssidan och i olika grupper, kan du skapa en position som expert inom ert verksamhetsområde. Utgångspunkten är att du ska dela med dig av kunskap och hjälpa andra.

En annan effektiv metod att jobba med företagets varumärke är att knyta till sig ”ambassadörer”, antingen interna eller externa, menar Linda Björck.

– Interna ambassadörer är helt enkelt medarbetarna, och där man ska börja med att hjälpa dem med kompletta och genomarbetade personliga Linkedin-profiler. Genom att medarbetarna sedan delar inläggen från er företagssida, blir det en win-win-situation. Både företagets och medarbetarens varumärke stärks på det sättet. Ja, förutsatt att inläggen håller hög kvalitet, förstås.

Skicka anpassade meddelanden
Ett bra sätt att hitta intressanta leads är att använda funktionen ”Avancerad sökning”, tipsar Linda Björck.

– Där kan du göra mycket specifika sökningar för att hitta de personer i de branscher och med de befattningar som du är intresserad av. Det går också att spara sökningarna.

En brasklapp dock: Linkedin kommer att ta bort funktionen från gratiskontona, gissningsvis för att locka fler att teckna till exempel Premium-abonnemang.

– Jag tror också att många företag kan ha användning av den rätt nya funktionen med sponsrade InMail – alltså e-post inom Linkedin. Där kan man skicka anpassade meddelande till sin målgrupp, men även här gäller att relevans och innehållet är viktigt. Rena reklaminlägg kommer inte att fungera, säger Linda Björck.

Fler tips på hur du kan använda Linkedin hittar du på Linda Björcks blogg.

Läs mer
Ökat sälj med sociala medier
Kvinnliga nätverk utmanar normen
Emojis eller inte
Alla skapar appar men sen då?
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton