Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart global-level-alert-warning global-level-alert-information

Kan man sälja vad som helst?

Publicerad: 2016-12-23 12:00 | Taggar: Kategorier:

Kan man lyckas som entreprenör genom att satsa på en smal nisch som lakrits eller kardborreband? Ja, absolut! Möt några som har lyckats – och inspireras till att satsa på just din idé.

Det finns många sätt att lyckas bygga upp en framgångsrik affärsverksamhet. Möt tre entreprenörer som nått framgång – genom att satsa på något annorlunda:

1. FRAMGÅNGSRIK MED LAKRITS
Tuija Räsänen startade sitt första företag 1984. I dag äger och driver hon två företag, Choklad & Lakrits Sverige och Lakrits Sverige med webbutik, en fysisk butik, lakritsföreläsningar och den årliga Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors.

Varför har du satsat på lakrits?
– Jag har alltid jobbat inom handeln, och blev i början av 2000-talet intresserad av att utforska möjligheterna till webbförsäljning. 2004 började jag att sälja chokladkakor online; de var smidiga att skicka med post. Lakrits kom in som ett komplement efter några år – jag ville ha något som inte smälter på sommaren.

Så det var av en rent praktisk anledning?
– Delvis, men jag har lyckats förutspå trender tidigare och jag trodde starkt på att lakrits skulle kunna väcka stort intresse. Men det var inte många andra som trodde på det…

Och så växte försäljningen till en festival…
– Ja, precis. Från början var det tänkt som ett event i butiken, men under planeringen växte det så mycket att vi var tvungna att hyra en lokal istället – och då döpte vi det till Sveriges första Lakritsfestival. Det var år 2009 och det kom hela 1 350 besökare. Sedan fyra år tillbaka har vi hållit festivalen på Annexet, med 11 000 besökare senaste gången.

Vad ligger bakom framgångarna tror du?
– Många svenskar, inte minst stockholmare, är hela tiden på jakt efter något nytt. Då lockades de av lakrits. Och vi är hela tiden på jakt efter samarbeten för att skapa nya varianter, för att ge dem något nytt att upptäcka. Som olika maträtter – och folköl – med lakritssmak.

Tips till andra entreprenörer?
– Håll dig till din nisch, även om det många gånger kommer vara lockande att bredda utbudet. Håll koll på omvärlden; vad gör andra, vad vill folk ha, vilka trender går det att haka på? Och ta tillvara alla möjligheter som uppstår, det går inte att vänta på att det ska komma ett bättre tillfälle senare.

2. SÄLJER UNIKA KARDBORREBAND
Cizzie Kemle har arbetat på Gripband, som är nischat mot kardborreband, sedan hennes föräldrar tog över företaget i början av 80-talet. Sedan 1996 äger och driver hon företaget tillsammans med sin man Stefan.

Har det varit lönsamt att satsa på kardborreband?
– När jag och min man tog över företaget gick det rätt dåligt. Då sålde vi framför allt band till teko-industrin, som började få allt fler erbjudanden om billiga kardborreband från kinesiska konkurrenter. Det blev svårt att få någon lönsamhet.

Hur gjorde ni för att vända det?
– Istället för att hänga på priskriget tog vi steget mot alla tänkbara ”konstiga” kardborreband. Det finns många fler varianter än de flesta känner till… Det fortsatte vara lite skakigt ett tag, men vi höll fast vid det och efter ett tag började det gå riktigt bra för oss – till skillnad från de leverantörer som valde att ta upp priskriget med kineserna.

Vad ligger bakom vändningen?
– Vi släppte teko-industrin som kund och har istället valt att ha en bred kundbas, där många av kunderna är ytterst små. Vi har gjort oss kända för att ha udda band, och det händer att kunder lägger över nya produkter på oss för att vi ska sälja in dem på marknaden!

Tips till andra entreprenörer?
– Sätt upp nya, konkreta mål för varje år. Vi ska satsa på offshore-branschen i Norge under 2017 genom att bland annat medverka på en mässa där. Se också till att ligga i framkant och följa med i utvecklingen, både i den egna nischen och i omvärlden. Nu byggs till exempel många automatiserade lager, och då behöver de kunna fästa sensorer på en del svåråtkomliga ställen – perfekt med kardborreband då!

3. FRAMGÅNG GENOM ATT GE ANDRA TIPS
Yasemin Bayramoglu, chefredaktör på tidningen Driva eget har full koll på hur man lyckas som entreprenör:

Vilka är de viktigaste framgångsfaktorerna för småföretagare?
– Kärnan är förstås själva företagsidén och förmågan att kommunicera den – både för att kunna få finansiering men också för att nå igenom bruset och hitta sina kunder. Det finns massor av briljanta idéer som aldrig lyckas just för att kommunikationen inte fungerar. En annan viktig sak är att tänka nu, inte sedan. Utvecklingen går så otroligt snabbt. Det funkar inte att sitta och spåna och planera för något längre fram, utan ska man göra något ska man göra det nu.

Vilken är den största utmaningen för entreprenörer just nu?
– Jag skulle säga oro. Turbulensen på världsmarknaden skapar en oro som jag tror smittar av sig på människor, oavsett om de i praktiken kan tänkas beröras av det eller inte. Och när man oroar sig är risken att man drar sig tillbaka, vilket kan få negativa konsekvenser för företagande.

Hur ska man hantera det?
– Jag tror det bästa är att försöka ha lite is i magen. Håll koll på vad som händer. Sätt dig in i hur förändringar kan påverka just din bransch. Se till att vara snabbfotad.

Foto: Inger Bladh / Lakritsfestivalen

Läs mer
Handfasta tips för nyföretagare
Bästa tipsen för dig som jobbar hemifrån
Fakturera smartare och öka lönsamheten
Hållbart företagande hett

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
cgc-chat-icon cgc-minimize-icon cgc-close-icon cgc-check-icon
arrow-downt arrow-downt close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton