navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Snabba sidor får fler att handla på mobilen

Publicerad: 2016-08-25 10:00 | Taggar: Kategorier:

Allt fler köp avslutas i mobilen enligt den senaste e-barometern. Men det finns fortfarande stor förbättringspotential när det gäller att skapa lösningar som ökar konverteringsgraden, det vill säga att få en besökare att genomföra ett köp i mobilen.

Under mars 2016 avslutades 25 procent av alla svenska e-handelsköp i mobilen. Hela det första kvartalet ökade andelen – från 18 procent i januari till 23 procent i februari. Att mobilen är en populär shoppingkanal bevisas också av att var sjätte svensk konsument handlade med sin mobil under mars månad. [1]

Ökningen av antalet avslut beror bland annat på att det läggs en hel del möda på att förbättra betalningsprocesser och att utveckla responsiva funktioner som anpassar webbplatserna till vilken plattform besökaren kommer in från. Men det finns anledning att göra mycket mer inom detta område, menar John Ekman, grundare av Conversionista som arbetar med konverteringsoptimering.

Varning för responsiv funktion
Han höjer till exempel ett varningens finger inför just valet att göra en webbhandel responsiv:

– Det innebär ofta i praktiken att de stora bilder som används för visning på datorer ”hänger med” till mobilen, även om de skalas ner till mindre format när de visas i telefonen. Det är en olycklig utveckling som faktiskt har gjort att laddtiderna ökat de senaste åren.

Korta nedladdningstider är en extremt viktig faktor i e-handel på mobilen, förklarar han. Användarna förväntar sig att det ska gå snabbare att ladda en sida på mobilen än på datorn men i många fall är det alltså tvärtom – mobilsidan tar längre tid.

– Googles riktlinjer för en acceptabel nedladdningstid på mobilen är två sekunder. Många sajter ligger på mellan fem och sju sekunder. Vi har ett aktuellt exempel hos en av våra kunder som hade nedladdningstider på mellan 14 och 18 sekunder.

Appar skapar förväntningar
Nedladdningstiderna är något som länge har prioriterats alltför lågt i utvecklingen av mobilhandeln, anser John Ekman.

– Man ska ha i åtanke att den genomsnittliga smartphone-användaren lägger 83 procent av sin mobilanvändning på appar. Det skapar förväntningar på att webbsidor ska fungera lika snabbt och smidigt som en app.

Det utbredda app-användandet gör också att det är smart för en e-handlare att låta navigationen på webbplatsen fungera som på appar, det vill säga att den ligger i botten och kan nås med tummen.

Lättare att betala
John Ekman konstaterar att åtminstone betalningsmöjligheterna har blivit allt bättre, bland annat tack vare lösningar som gör att det räcker med en knapptryckning för att avsluta köpet.

– Men något som fortfarande behöver förbättras, utöver sidladdningen, är möjligheterna att snabbt hitta det man är ute efter. Våra analyser visar att det ofta är ett antal olika steg som användaren behöver ta sig igenom för att hitta rätt. Och ju krångligare det är, desto mer ökar förstås risken att förlora kunden.

Avslutar senare på dagen
Han vill samtidigt lyfta fram att ett uteblivet mobilavslut inte nödvändigtvis innebära att man har förlorat affären.

– Det är inte ovanligt att kunden gör research på mobilen för att sedan avsluta köpet, kanske senare under dagen, på sin dator. Vilket dock inte innebär att man ska ”andas ut”, för mycket kan hända under perioden från mobil till dator – kunden kanske ångrar sig, glömmer bort köpet eller väljer en annan leverantör.

VIKTIGT SEMINARIUM
Från kanalfokus till kundresa – delta på Telia Connect2Customers
Hur interagerar du med dina kunder och hur säkerställer du en kundresa som utvecklar och säkrar en framgångsrik verksamhet? Missa inte höstens viktigaste forum med experter och riktiga case som ger dig insikter om kundresans utmaningar och möjligheter.  
Datum och plats: 21 november, Clarion Sign, Stockholm.
Säkra din plats och anmäl dig nu www.telia.se/connect2customers , mer info kommer löpande. Varmt välkommen!

[1] Källa: E-barometern Q1 2016

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right