navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

De driver företag digitalt

Publicerad: 2016-08-02 11:00

Den digitala transformationen öppnar möjligheter att både effektivisera befintlig verksamhet och skapa helt nya affärsmodeller. Meditation via Skype är en av de verksamheter som bygger på digitala verktyg.

När Maarit Lappalainen år 2013 lämnade sitt jobb som redovisningsekonom, efter 27 år som anställd, hade hon inga tydliga planer för vad hon skulle göra istället. Det blev hennes kreativitet och andliga intresse som gjorde att hon satsade på att leda meditationer. Men när hon tvingades genomgå två höftledsoperationer under 2014 blev det tydligt att hennes företagande krävde speciella lösningar. De nya digitala verktygen blev lösningen för henne.

– Jag letade efter andra möjligheter än de traditionella i mitt företagande, och jag fick förslag om att det skulle vara perfekt för mig att använda Skype, säger hon.

Når ut till fler
Maarit började erbjuda vägledda meditationer via Skype i sin Facebookgrupp och på sin hemsida. Detta är något som även tilltalar andra, konstaterar hon:

– Jag kan nå ut till de som av olika anledningar inte kan eller har tid att ta sig fysiskt till sådana här sammankomster. Kanske bor de någonstans där det inte erbjuds meditationsvägledning eller så har de små barn som sover i rummet intill. Oavsett anledning så gillar jag tillgängligheten och den ökade möjligheten för fler att delta.

Då Maarit har ledgångsreumatism kan det stundom vara svårare att ta sig till en lokal, och därför har de digitala möjligheterna underlättat.

– En förhoppning är också att kunna arbeta till exempel vintertid i Spanien, vilket skulle göra under för mig till både kropp och själ. Det är en frihet att inte behöva vara styrd av tid och rum, både för mig och deltagarna.

Skypesamtal med brudpar
Även för egna företagaren Linnéa Bergqvist är digitala verktyg en fundamental bas i de olika verksamheter hon driver: Sveriges största bröllopsblogg, floristtjänster till bröllop respektive försäljning av egendesignade hårsmycken.

– I och med att jag jobbar över hela landet och i vissa fall har kunder som bor utomlands så använder jag Skype mycket vid konsultationer, och det fungerar jättebra! Sedan sköter jag mycket via min mobil – såsom Instagram, webbshoppen och mailen – när jag är ute på uppdrag.

Lättare sköta marknadsföringen
Linnéa konstaterar att det hade varit orimligt att kunna ge samma service till alla brudpar om hon inte hade kunnat kommunicera smidigt med dem via nätet.

– Skulle jag behöva åka på möte till vartenda brudpar jag har så hade det påverkat deras offert, för de kan ju bo 50 mil bort eller till och med i ett annat land. Dessutom är det gynnsamt för mig att kunna uppdatera mina sociala medier när jag är på resande fot, eftersom det är en viktig del av min marknadsföring. Jag försöker att fokusera mycket på Instagram, för jag känner att det mediet går bäst just nu.


LÄS MER!
Tips till andra som vill driva företag digitalt
Vass Kommunikation drivs av systrarna Helena och Johanna Engström. Här tipsar de om digitala verktyg som kan underlätta vardagen som småföretagare:

1. Digitala att göra-listor
För att inte riskera att din att göra-lista tappas bort finns det digitala verktyg som gör att du alltid har den med dig, till exempel Wunderlist. Du kan dela listor med kollegor, skriva ut dem, tilldela uppgifter eller sätta påminnelser.

2. Effektiv hantering av sociala medier
Det finns ett flertal verktyg och appar som gör att du enkelt och tidseffektivt kan hantera dina sociala medier. Buffer och Hootsuite är två exempel som hjälper dig att schemalägga, mäta, följa upp och posta i flera medier.

3. Mät och analysera statistik
För att mäta dina resultat i dina digitala kanaler kan du med fördel använda dig av de mätverktyg som finns för respektive kanal. Det gör att du kan lära känna din målgrupp på ett enkelt och effektivt sätt.

4. Plattform för e-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring gör det enkelt för dig att kommunicera med din målgrupp och övriga intressenter. Välj en plattform som ger dig koll på statistiken så att du till exempel kan följa upp med riktade utskick till de som visat intresse för nyhetsbrevet genom att klicka på länkar.

5. Digital chattfunktion
Appen Slack är ett kommunikationsverktyg där användare kan skicka privata meddelanden eller diskutera i grupper.

6. En hårddisk i molnet
Med en virtuell lagringstjänst, som exempelvis Dropbox eller OneDrive, kan du lätt dela filer med andra samtidigt som det fungerar som en ständigt uppdaterad backup.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right