navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Visionären - Hundraåringen som blev digital

Publicerad: 2016-04-12 12:25 | Kategorier:

Airbnb har skrämt slag på hela hotellindustrin, Netflix har tagit över hemmaunderhållningen och Uber har fått taxibolag världen över att protestera mot deras framfart. I dag är alla etablerade företag på sin vakt mot digitala uppstickare. – Hotet kommer framförallt från aktörer utanför branschen, säger Patrik Ugander, sälj- och marknadschef på reseförsäkringsföretaget Europeiska ERV.

De senaste åren har vi sett flera exempel på hur digitala startups dyker upp från ingenstans och förändrar affärsmodellen för hela branscher. Än så länge tycks försäkringsbranschen ha klarat sig från utmanare av Uber-kaliber. Reseförsäkringsbolaget Europeiska ERV försäkrade sitt första resegods för mer än hundra år sedan och lever och frodas än i dag.

Men medvetenheten om att det snabbt kan dyka upp nya konkurrenter finns självklart, berättar Patrik Ugander, på Europeiska ERV. Han betonar hur viktigt det är för etablerade spelare att alltid vara nyfikna och att våga utmana gamla sanningar och förutfattade meningar.

– Vi måste titta på hur andra branscher jobbar, det räcker inte att bara titta på den närmaste omvärlden som följer samma modeller och principer. Hotet kommer framförallt från aktörer utanför försäkringsbranschen som har förmågan att se nya möjligheter och tänka disruptivt.

Mer än varannan besökare stängde fönstret
"Med risk för att bli halshuggen" berättar Patrik att det fanns en hel del att göra på den digitala fronten inom hela försäkringsbranschen då han för tre år sedan kom till bolaget, närmast från telekombranschen. Hemsidan var långt ifrån någon sömlös användarupplevelse.

– Sajten såg mer ut som ett kinesiskt draperi och vi hade en bounce rate på ungefär 60 procent, säger han och tar sig för pannan.

I det här fallet betyder bounce rate kunder som påbörjade en process på hemsidan men gav upp och klickade ner fönstret innan de blivit klara. Idag har man lanserat en ny sajt som är helt mobilanpassad och mycket snabbare, varpå antalet avhopp har minskat dramatiskt. Nu sker allt mer av försäljning, skadereglering och kundservice digitalt.

– Kvalitén måste finnas i alla gränssnitt, kundupplevelsen blir inte bättre än den svagaste länken, säger Patrik.

Ett annat exempel på hur Europeiska ERV adderar värde åt kunderna är den nya applikationen ERV travel & care.

– Appen ger information om resmål över hela världen så att det blir lättare att planera sin resa, men också realtidsuppdateringar om det uppstår en kris. Nu senast var det i samband med terrordåden i Paris och Bryssel, inom tjugo minuter fanns instruktioner om vad som hänt och vad man rekommenderades göra, säger Patrik.

Vill ha en leverantör som arbetar proaktivt
Försäkringar låter kanske som en mossig bransch, men när Patrik pratar om olika innovationsområden lyser ögonen upp. I grund och botten handlar det om att analysera big data för att förstå hur människor beter sig och skapa relevanta produkter med rätt premie och anpassat innehåll. Till exempel att anpassa risknivån efter hur någon kör sin bil, eller använda geo-data för att förutse kundernas försäkringsbehov utifrån resmönster.

Men för att driva innovation krävs en stark it-partner.

– En ständig utmaning för oss är att vi måste upprätthålla kompetens inom allt it-relaterat. Vi måste vara experter på mjukvara, hårdvara och att utveckla applikationer. Det är svårt för ett företag i vår storlek med knappt tvåhundra anställda, säger Patrik.

Drömleverantören är därför någon som kan hjälpa ERV att hänga med i utvecklingen, fortsätter han.

– Vi behöver en partner som kan sätta sig in i vad som är viktigt för oss. Att de har koll på tekniken räcker inte, de måste även förstå hur vår verksamhet fungerar så att de proaktivt kan hjälpa oss att hänga med i utvecklingen och ge oss tips om vad vi ska satsa på.

Faktaruta:
Namn: Patrik Ugander
Yrkesroll: Sälj- & Marknadschef på Europeiska ERV
Största inspiration: Zappos CEO Tony Hsieh. "Han skapar kundkultur i världsklass."
Motto som säljare: "Trippel A - Avsluta Alltid Affären."
Lösningsbehov: "En partner som förstår vår verksamhet och våra utmaningar." 


Boka din personliga rådgivare här.

 

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right