navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Visionären - Digital transformatör som älskar att konvertera

Publicerad: 2016-04-12 13:09 | Kategorier:

Digital transformation har varit en av de högst prioriterade frågorna bland företag de senaste åren. Men vad betyder det rent konkret? Johan Lanner, som hjälper företag med deras digitala utveckling, har ett svar på den frågan. Ledtråd: hans favoritord är "konvertering".

 Forefront Consulting Group är ett it- och managementkonsult-bolag. Företaget grundades för åtta år sedan och har redan växt till 220 anställda. Den kraftiga tillväxten är kanske inte så konstig. Forefront stödjer bland annat företag i deras digitala transformationer – säg det ämne som varit mer relevant bland svenska företag de senaste åren.

Men vad betyder det konkret att hjälpa kunder med deras digitala utveckling? Johan Lanner, marknadschef på Forefront, förklarar att det handlar om att utveckla en digital närvaro baserat på data.

– Vi jobbar med A/B-tester, datainsamling och analys. Med strukturerad data som grund bygger vi webbsajter, plattformar för e-handel, appar och andra digitala kanaler som våra kunder önskar.

Digitaliseringen ger dubbel effekt

Syftet är alltid att öka kundernas konvertering, oavsett om det gäller försäljning, kundnöjdhet eller att rekrytera ny personal.

– För att förstå vad som konverterar måste vi testa oss fram, den ursprungliga tanken blir sällan den slutgiltiga. Men om det finns ett grundrecept så är det enkelhet, det vill säga ju enklare för kunden desto bättre. Ta Blocket.se som exempel, det är kanske inte den snyggaste sajten men den fyller sin funktion och kunden känner igen sig, säger Johan.

Bland myndigheterna finns det många bra "business cases" för vad digitaliseringen betytt i praktiken, fortsätter Johan. Förr var du tvungen att gå till fysiska kontor för att få hjälp men i dag kan du nästan alltid få hjälp online.

– Det är en åtgärd som gett dubbel effekt. Dels kan du erbjuda en högre servicegrad genom att möta kunderna när de vill möta dig. Dels är det mycket billigare att möta kunderna i digitala kanaler än att möta dem live, säger han.

En ensam leverantör underlättar

För Forefront själva är det digitala arbetssättet centralt. Konsulterna jobbar i regel ute hos kunderna och behöver smidig och säker åtkomst till intranät, dokument, ramverk och modeller.

– Vi behöver de ultimata molnlösningarna som låter våra medarbetare komma åt allt de kan tänkas behöva, – när som helst, från vilken device som helst. Vi har ett väldigt digitaliserat och flexibelt arbetssätt i dag men vi letar ständigt efter nya lösningar så att vi kan bli ännu bättre.

När Johan ombeds beskriva drömleverantören av it blir han tyst i några sekunder och säger sedan:

– Drömmen vore framförallt att ha färre leverantörer. Tänk att ha en partner som förstår vår business fullt ut och kan plocka ihop en perfekt mix av telefoni, internet, CRM-system med mera. Ett tjänstepaketet och en räkning. Då slipper vi bygga interna system åt oss själva och kan istället ägna oss åt vår kärnverksamhet.


Faktaruta:
Namn: Johan Lanner
Yrkesroll: Marknadschef på Forefront
Favorit-buzzword: Konvertering
Favoritsajter för att hänga med digitalt: Breakit och Techcrunch
Lösningsbehov: "En leverantör som kan ge en helhetslösning för allt it-relaterat"


Boka din personliga rådgivare här.

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right