Visionären - ”Customer first, inte mobile first”

Publicerad: 2016-04-26 08:06 | Kategorier:

Det är inte helt enkelt att bli framgångsrik inom e-handel. Det vet Panagora, som hjälper företag med just detta. – Det handlar först och främst om att förstå konsumenternas beteende, säger grundaren Moon-Suck Song.

När Moon-Suck Song började jobba med e-handel 2001 var det minst sagt i motvind. It-bubblan hade just spruckit och därför var detta knappast det säkraste kortet att satsa på.

– Jag startade när ingen trodde på internet eller e-handel, och framförallt inte att sälja skor och kläder via nätet – de behöver man ju prova. Men jag ville bevisa att de hade fel, det var faktiskt min drivkraft.

Ineffektiva och fula
Moon-Suck sprang snart på företag som förvisso hade försäljning via internet, men han var överraskad över hur ineffektiva och oinspirerande webbshopparna var.

– När jag och mina partners startade Panagora 2005 kallade vi oss för ”Världens första retail service-provider”. En viktig del i arbetet då var att effektivisera hur företagen arbetade – allt från hur de kunde spara tid vid publicering av produkter till att göra det lättare för kunderna att handla, säger han.

Första e-handelskunden 2001 var ett litet företag, det numera välkända Sneakersnstuff, som Moon-Suck hjälpte förbättra sin e-handel. Det ledde till ett framgångsrikt samarbete som sträckt sig över ett decennium och de har numera arbetat med många ledande varumärken, som Acne Studios och svenska Röda Korset.

Ny era i och med Iphone
Den nya tekniken som kom under 00-talet innebar ett förändrat konsumentbeteende i världen, och företag som inte tog hänsyn till detta hamnade på efterkälken.

– Det var runt 2005-2008 som allt fler började handla på nätet, och då tog det fart även för oss. Vi ville hjälpa svenska entreprenörer att snabbt växa med ett förändrat konsumentbeteende. För i och med att folk sedan skaffade Iphones och sedermera surfplattor fick man ”lättare” tillgång till affärer dygnet runt, sju dagar i veckan.

Enligt Moon-Suck är det bara den som sitter på kunskap om konsumenternas beteende som kan bygga den mest relevanta butiken för den målgruppen.

– Från att e-handel varit en ganska stor teknisk utmaning är det nu mer av en strategisk utmaning, och den som hittar rätt strategi kan bli en vinnare på väldigt kort tid, säger han och fortsätter:

– Man pratar e-handel, m-handel och så vidare. Men glöm bokstavskombinationerna, de är irrelevanta. Tänk inte mobile first, tänk customer first. Det kan ofta vara samma kund som ibland handlar online och ibland offline, precis som det kan vara samma produkter och tjänster det handlar om – det är bara gränssnittet som skiljer. Det gäller bara att förstå konsumenterna och det hjälper vi till med.

Mycket kvar att göra
Men trots att många butiker idag har en e-butik är jakten på den perfekta digitala shoppingupplevelsen långt ifrån klar, enligt Moon-Suck:

– En butik ska vara en kombination av de båda hjärnhalvorna; estetik och funktion. Men idag syns det sällan, antingen är den funktionell eller så är den väldigt estetiskt tilltalande men laddar långsamt.

Han liknar det vid bilens intåg i Sverige, säger att vi precis gått från hästar till Henry Ford:

– Vi har många år kvar av e-handelsutveckling; alltifrån virtual reality, global commerce, device independency och inte minst big data. För i och med big data kommer man att lättare kunna skapa ”the perfect shopping experience”, säger han.

Helhetslösning frisätter tid
Moon-Suck framhåller att dessa tekniska framsteg är relevanta även inom andra arbetsområden, inte minst för dem själva:

– För att kunna jobba globalt behöver vi teknik som virtual reality och augmented reality – där människor som kommer från olika länder och pratar olika språk ändå, via ett verktyg, kan kommunicera med varandra mer effektivt, säger han och tillägger:

– Vi vill ha en leverantör som kan ge oss en helhetslösning, oavsett om det är smartphones tablets, datorer eller VR eller vad det nu kan vara – så att all kommunikation kan gå väldigt smidigt. Även om pengar är en valuta så är tid en annan, och allt bara måste fungera utan strul.


FAKTA:
Namn: Moon-Suck Song
Yrkesroll: Grundare av Panagora
Kuriosa: Skapade 2009 Sveriges första mobilshop för Babyshop. ”Vi mötte samma skeptism till m-handel 2009 som marknaden hade till e-handel 2001. Då var det banbrytande med mobile first, idag är det en hygienfaktor.”
Lösningsbehov: Behöver en leverantör som kan ge dem en helhetslösning och hjälper till att frisätta tid.

Skaffa dig en kostnadsfri personlig rådgivare i dag.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right