Mobilen räddar handlarna från butiksdöden

Publicerad: 2016-04-21 13:18 | Kategorier:

Smartphones har revolutionerat e-handeln och spelar en avgörande roll även i den fysiska handeln. Men det gäller det för handlarna att möta konsumenternas nya sätt att handla och kapitalisera på sina unika styrkor, menar experter.

-handeln pekas ibland ut som ansvarig för butikshandelns död men Jens Levin, vd för butikssystemutvecklaren Sitoo, menar att digitaliseringen är den traditionella handelns chans till revansch – om den hanteras på rätt sätt.

Han tonar ned näthandelns betydelse och lyfter fram en annan aspekt av digitaliseringen, nämligen den snabba utbredningen av smartphones som han kallar ”det största teknikskifte vi har upplevt i mänsklighetens historia”.

– Det stora som hänt inom retail och konsumentbeteende är inte e-handeln utan smartphones. Trots en ökningstakt på 20 procent om året är e-handeln en liten tårtbit som bara står för 6 procent av den totala detaljhandeln på 600 miljarder kronor.

Jens Levin understryker hastigheten i teknikskiftet:

– 2010 hade i stort sett ingen svensk en smartphone. Förra året hade tre av fyra en smartphone, inräknat småbarn och gamla. Det motsvarar i stort sett ”alla” vuxna konsumenter. I dag använder genomsnittssvensken sin smartphone mellan 150 och 200 gånger om dagen och telefonen har blivit vår primära surfkanal.

Mer pålästa konsumenter
80 procent av all fysisk handel inom sällanköpsvaror föranleds av en aktivitet på nätet, enligt en undersökning från Mastercard.

Och här ligger, enligt Jens Levin, den fysiska handelns stora chans att bli digitaliseringens vinnare.

– Men se till att den digitala och den fysiska världen smälter samman, för det gör de i kundens ögon. Du måste ha samma världsbild i båda kanalerna.

En annan konsekvens av mobilsurfandet är att konsumenterna är mer pålästa och målrinriktade, och därför besöker färre butiker. Fönstershoppandet har helt enkelt flyttat till mobilen:

– För fem år sedan besökte vi i snitt fem butiker när vi besökte ett köpcentrum, i dag är det tre.

Handlarna måste bli bättre
Närheten till kunden är den lokala butikens stora styrka och människor känner dessutom lojalitet med lokala handlare.

– Alla vill ha en levande handel i sitt närområde. Men handlarna måste bli mycket bättre på att kapitalisera på detta.

Genom att optimera hemsidan kan en handlare öka de kvalitativa besöken i sin butik. Redan när kunden besöker din webbsajt är det dags att börja bygga lojalitet och konvertera anonyma besökare till personliga relationer, säger Jens Levin och berättar hur:

– Gör det möjligt för kunden att påbörja köpet på nätet, genom att till exempel reservera produkter eller se lagersaldo. Skapa personliga kundkort via epostadress eller mobilnummer. Samla data om vad kunden köpt både på nätet och i den fysiska butiken och lär dig vad han eller hon gillar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right