navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

E-handeln går in i nästa fas

Publicerad: 2016-04-06 13:45 | Kategorier:

Totalt sett sker var femte köp i Sverige online i dag. Och det finns ingen tvekan om att den andelen kommer att fortsätta växa. För att knipa marknadsandelar ur denna stora kaka gäller det att individanpassa och vara maximalt tillgänglig.

Två saker har påverkat handeln radikalt under de senaste decennierna: det ena är utflyttningen från stadskärnan till ytterområdenas köpcentrum och det andra är givetvis digitaliseringen.

Och digitaliseringen fortsätter med oförminskad takt att revolutionera förutsättningarna för i stort sett alla aktörer inom handeln. Det konstaterar Arne Andersson, senior rådgivare och e-handelsexpert på Postnord.

– Det är inte alla som kommer att kunna hänga med när affärsmodeller som man har haft i kanske 40 år snabbt måste ersättas, säger han.

Konkurrera med tillgänglighet
Det som kommer skilja agnarna från vetet nu när e-handeln går in i nästa fas är hur man lyckas möta kundens förväntningar på tillgänglighet och bekvämlighet, menar Arne Andersson.

– I den första fasen av e-handel var priset ett viktigt konkurrensmedel, men det är inte gångbart längre. Tillgänglighet innebär till att börja med att butiken ska finnas lätt nåbar, oavsett var kunden befinner sig – eller snarare oavsett vilken kanal kunden vill använda.

Omnikanal-handel är ett viktigt begrepp för att stå stark i den nya e-handeln. Kunden rör sig vant mellan mobil, surfplatta och dator under dagen – och kanske till och med kommer i kontakt med butikens fysiska lokal på lunchen. Det innebär att samma utbud och köpupplevelse måste finnas i alla kanaler.

Kunna se värde för kunden
Tillgängligheten utgör i sin tur en grund för att det blir bekvämt för kunden. Men bekvämligheten handlar också om att det ska vara tydligt vad som finns i lager, när och hur leveransen sker samt att det är en smidig betalningsprocess.

– Att vara handlare i dag är en helt annan sak än vad det var för tjugo år sedan. Nu är det betydligt mer komplext och det behövs en god digital kompetens. Man behöver inte behärska tekniken själv, men man ska kunna förstå de olika verktygen och kunna se vilket värde detta kan ge kunden.

Gå på djupet
Arne Andersson spår att e-handeln kommer att ta olika vägar framöver.

– Ett framgångsrecept kan mycket väl vara att gå på djupet inom en smal nisch. Den trenden kompletteras av att de stora marknadsplatserna kommer att bli allt mer dominerande. En komplett marknadsplats ökar ju också bekvämligheten i för kunden i allt mer omfattande e-handelsmarknad.

Ytterligare en faktor för att nå framgång är att man ser till att dra nytta av all kunddata, anser Arne Andersson.

– Här finns det mycket att göra. Tänk på hur det var kring Black Friday; vi dränktes av annonser och utskick, men det var inget som var individanpassat. Varje litet steg man tar mot en ökad individanpassning kommer att vara mycket värt. Inte minst kan små aktörer ta marknadsandelar från bjässarna på det sättet.

Läs mer om Digital förändring

Läs mer om Disruption

Delta på Telia Connect2Business IRL eller online och ta chansen att ta del av det digitala pionjärernas sätt att skapa nya värden, 11 April 12:30-17:00. Välkommen!

Läs mer och anmäl dig här
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right