Digitala och fysiska shoppingstrategier

Publicerad: 2016-04-22 07:30 | Kategorier:

Är det något du som handlare kan vara säker på att dina kunder har i fickan när de kommer in i butiken så är det en mobiltelefon. Oftast en smartphone, som konsumenten använder för olika ändamål i butiken – från att jämföra priser till att ta foton för att lägga upp på sociala medier och få smakråd.

En av fem konsumenter uppger i PostNords senaste E-barometer att man gjort research med mobilen samtidigt som man befunnit sig i en fysisk butik. 14 procent av kvinnorna under 30 år och 9 procent av kvinnorna mellan 30 och 50 år uppger att de tagit en bild på sig själva i ett provrum och skickat till en vän för att få synpunkter och köpråd.

För butikerna gäller det att anpassa sig till konsumenternas digitala strategier och vända dem till sin fördel. Hemtex använder till exempel kundernas egna bilder i sin marknadsföring.

– Vi märkte att det fanns tusentals bilder med våra produkter upplagda på Instagram, där kunderna visar upp sina inköp på plats i hemmet. Vi använder numera ett verktyg som gör det enkelt för oss att med kundens godkännande använda bilderna som inspirationsbilder i vår e-handel, säger Martin Richardsson, e-handelschef på Hemtex.

Han menar att den nya tekniken erbjuder stora möjligheter för retail-sektorn.

– Det gäller för oss att ta fram tjänster som är användbara för kunderna och ger dem en anledning att hala fram mobilen när de är ute och shoppar. Till exempel för att få hjälp med att få mer information om produkterna eller se hur de ser ut i olika miljöer.

Interaktivt beslutsstöd
Hemtex har tillsammans med forskare från Högskolan i Borås testat ett interaktivt digitalt beslutsstöd som ska hjälpa kunden att välja rätt täcke eller kudde.

– Digital rådgivning klarade sig förvånansvärt bra jämfört med kundens upplevelse av riktiga säljare, även om den mänskliga kontakten vann i slutänden.

Och faktum är att var fjärde konsument faktiskt föredrar en digital kontakt framför en mänsklig. Hela 24 procent av de tillfrågade i PostNords undersökning föredrog att själva söka efter mer information i sin mobiltelefon eller i en obemannad dator.

Ibland behöver butiken att anpassa de fysiska produkterna till digital kommunikation för att möjliggöra en fördjupad användarupplevelse. Ett exempel som Martin Richardsson nämner är att i framtiden förse varorna med så kallade RFID-taggar som överför data trådlöst till kunden mobil eller läsplatta.

– RFID-taggen kan till exempel förmedla produktens väg från ursprung till butikshylla för de kunder som vill veta mer om vårt hållbarhetsarbete.

Än så länge är det här dock en teknik som är för dyr för retail-branschen.

”Butikerna måste följa efter”
När konsumenterna rör sig obehindrat mellan den digitala och den fysiska världen måste butikerna följa efter, menar Martin Richardsson och berättar att Hemtex testar att placera e-handelsterminaler ute i butikerna.

– Syftet är att göra hela online-sortimentet tillgängligt i alla butiker och inte behöva tacka nej till en enda kund bara för att butiken inte har den vara de önskar i lager. Det handlar om att öka konverteringsgraden och bli omnichannel fullt ut.

Att däremot gå över till enbart e-handel har dock Hemtex inte en tanke på.

– Att vi, till skillnad från rena e-handlare, även har butiker är en jättestyrka. Det ska vara trevligt och inspirerande att besöka oss, många kunder väljer att hämta ut e-handlade varor där och vi kan även ta emot returer i butiken.



 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right