Rätt musik lockar kunder

Publicerad: 2015-09-22 13:41 | Taggar: Produktartikel Kategorier:

Musikens makt över konsumenter och restaurangbesökare är stor. Men det finns många aspekter att ta hänsyn till för att välja rätt musik. Och det gäller att spela den lagligt.

Redan i november börjar julmusiken ljuda i butikerna – och det är ett väl genomtänkt knep för att få oss att börja julhandla. Forskning visar nämligen att vissa typer av musik gör kunder mer köpsugna.

Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och verksam som forskningschef vid HUI Research, har plöjt mängder av forskning kring musikens effekter i butiker och på restauranger. Han konstaterar att det finns ett starkt stöd i forskningen för att det är bättre med bakgrundsmusik än tystnad för öka försäljningen – men också att valet av musik kan vara viktigare än beslutet att spela musik överhuvudtaget.

– En viktig lärdom av forskningen som gjorts är att musiken bör ”matcha” den kommersiella marknadsplatsen för att den ska få en positiv effekt på konsumenternas upplevelser och beteenden, säger han.

Klubbkänsla i klädbutik
Långsam klassisk musik kan exempelvis få gästerna att stanna längre och öka försäljningen på en finare restaurang. Men detta får däremot inte samma effekt i en klädbutik.

En kedja med klädbutiker som arbetar medvetet med musik i butiksmiljön är
Abercrombie & Fitch. Dels väljer de musik som de anser att deras målgrupp bör tycka om, även om det inte är nödvändigt att kunderna känner igen musiken. Dels spelar de musiken på hög volym. På det sättet vill de skapa en ”klubbkänsla” som är tilltalande för målgruppen, det vill säga ungdomar.

– Ett annat syfte är att de konsumenter som inte tillhör målgruppen ska välja att inte gå in i deras butiker, alternativt gå ut fort.

Musik är en mycket central del av många människors liv och forskningen har visat att individer använder musik för att signalera sin personlighet till andra, men också för att bedöma andras personligheter, konstaterar Sven-Olov Daunfeldt.

– Detta innebär att företag har en möjlighet att också signalera sin ”personlighet” med musik och därigenom närma sig sina kunder.

Unika spellistor
På krogkedjan Harrys är man medveten om musikens betydelse. De använder Spotify Business via Telia för att få tillgång till ständigt uppdaterad musik och kunna skapa unika spellistor för sina gäster. De har skapat en daglista, en afterwork-lista, en kvällslista och en partylista, och snart ska gästerna kunna styra musiken.

Även på skönhetssalongen Corinne and Friends i Stockholm är musiken en viktig del av varumärket.
– Min salong ska vara personlig och varm och jag vill att mina medarbetare ska ha energi och vara positiva, säger Corinne Henriksson, som också använder Spotify Business via Telia.

Hon värdesätter att det är ett sätt att spela musiken lagligt med hänsyn till de upphovsrättsliga regler som finns. När det gäller musik i exempelvis butiker och restauranger är nämligen inte tillåtet att använda ett privat Spotify-konto. Det krävs antingen en musiklicens från Stim eller att man använder en tjänst som Spotify Business, som säkerställer ersättning till upphovsmännen.

TIPS! Så väljer du rätt musik till butiken eller restaurangen:

1. Musiken bör ha en tydlig profil som rimmar med den upplevelse du vill skapa. Det är inte vad kunderna gillar som styr valet i första hand, utan vad du vill ladda ditt varumärke med.

2. Tänk på vilken funktion musiken ska ha; ska den kamouflera störande ljud, göra att ”döda zoner” känns mer levande eller ska den guida besökaren genom butiken?

3. Vilken musik som lämpar sig bäst varierar över dygnet och veckan. På förmiddagen, när det är lugnt, kan alltför tempofylld musik skrämma bort kunder.

4. Folk rör sig i takt till musiken. I stormarknader har det visat sig att folk stannar längre och handlar mer om man spelar långsam musik. Volymen spelar ungefär samma roll – högre musik ökar hastigheten.

Läs mer om hur ditt företag skaffar Spotify Business

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right