Liseberg och Coop testar Ibeacon

Publicerad: 2015-09-09 14:20 | Taggar: Ny teknik i vardagslivet Kategorier:

Beacon-tjänster låter detaljhandel och upplevelseföretag kommunicera smartare med besökare – och samtidigt studera hur de beter sig. Ibeacon är en lösning som Liseberg och Coop använder sig av

Ibeacon är en Bluetoothbaserad kommunikations- och trackinglösning som används för att kommunicera med och spåra användare som befinner sig i närheten och har gett sitt samtycke.

Nöjesparken Liseberg i Göteborg använder sig av Ibeacon för att skicka ut relevanta budskap till de besökare som laddat ned företagets app i sin mobila enhet. Budskapen styrs av var användarna befinner sig och tekniken används också för att studera besökarnas rörelsemönster.

Ger bättre beslutsunderlag
Katarina Kolb är digitalt ansvarig på nöjesparken och förklarar att det är viktigt att förmedla information som tillför ett mervärde.

– Telefonen är en väldigt privat kanal och därför måste budskapen vara relevanta. Vi vill förbättra besöket utan att inkräkta på den personliga integriteten och målet är att du ska bli gladare av att ha fått budskapet.

En vanlig sommardag har Liseberg mellan 20 000 och 30 000 besökare. Men exakt vad folk gör, när och hur länge var tidigare inte möjligt att kartlägga. Med Ibeacon går det. Så många som en tredjedel av besökarna använder sig av Lisebergs app och kan numera alltså följas.

– Syftet med att mäta besöksmönstren är att få en djupare kundinsikt som vi använder för att planera nöjesparken efter hur besökarna rör sig, vad de gör och hur länge de stannar. Vi får bättre beslutsunderlag för produktutveckling och bemanning, säger Katarina Kolb.

Big data gör kundupplevelsen bättre
Beslutsunderlaget består av så kallad big data: stora mängder aggregerad och anonymiserad användardata som gör det möjligt för företaget att vässa affärsmodellen och erbjuda en bättre kundupplevelse.

Den funktion i appen som Lisebergsbesökarna uppskattar mest, berättar Katarina Kolb, är information om aktuella kötider vid de olika attraktionerna.

– Om köerna är långa redan vid ingången skickar Ibeacon ett meddelande till de som väntar om att de som köper biljetten online kan gå in direkt via en separat entré.

Däremot behöver man som besökare inte vara orolig för att spammas av reklam-SMS när man väl lämnat nöjesfältet. Med Ibeacon är det själva mobilen som följs och inte abonnenten, som istället förblir ett anonymt kryss eller en liten del av big data. Tekniken triggar funktionalitet i bakgrunden på kundens smartphone även om appen inte är aktiverad.

Pilotförsök hos Coop
Detaljhandel, köpcentrum och gallerior studerar just nu hur man kan använda Ibeacon. Coops butik på Centralen i Stockholm genomförde förra hösten ett pilotförsök.

– Med den här metoden kan vi ge erbjudanden i realtid när kunden är på plats och handlar, det har vi aldrig kunnat tidigare, förklarade då Coops dåvarande CRM-chef Sara Mundt-Petersen.
Personliga erbjudanden som baseras på kundernas beteenden ger enligt henne ökad försäljning. Coop har 3,4 miljoner medlemmar som tillsammans lämnar 20 miljoner digitala avtryck i månaden. Varje besök ger information och data som analyseras och genererar unika erbjudanden till den specifika kunden.


Fotnot: Ibeacon är utvecklat av Apple och stöds av operativsystemet Ios, men fungerar även med Android. Google har just släppt en liknande lösning kallad Eddystone.


 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right