Från big data till smart data

Publicerad: 2015-09-18 10:40 | Kategorier:

Morgondagens vinnande företag är de som har bäst koll på både den egna organisationen och sina kunder. Idag är inte problemet brist på data om verksamheten, snarare handlar det om att utnyttja den på mest effektiva sätt så att big data blir till smart data.

– Mer data gör inte att vi ser mer av det vi redan vet – mer data gör att vi kan se nytt, bättre och annorlunda, säger Kenneth Cukier, författare och dataredaktör på tidningen Economist, i ett föredrag på den prestigefyllda TED-konferensen.

Tidigare pratades det vitt och brett om ”big data”; information i drivor från vårt allt mer uppkopplade och digitaliserade liv. Men den stora frågan har blivit vad vi ska göra med all den här datan när den väl är insamlad.

– Allt går att mäta men långt ifrån allt är relevant information, säger Anne Årneby, CMO på dataanalysföretaget Bisnode, och förklarar:

– Data är i sin råvaruform som en naturresurs; endast värdefull om du lyckas förädla den. Därför föredrar vi att prata om ”smart data”. Det blir datan först när den kan leverera en konkret nytta eller insikt, och ännu smartare när man kan agera på den.

Smart data hjälper företaget att innovera
Martin Karlsson är senior konsult på Handelns utredningsinstitut, HUI. Enligt honom finns det tre delar i smart data. Den första delen handlar om att förbättra den interna effektiviteten:

– Med smart data har du möjlighet att skapa effektivare processer, skära ner kostnader och förbättra lönsamheten.

Den andra delen handlar är att få mer kunskap om kunderna och fördjupa relation med skräddarsydda erbjudanden.

– Sen kan vi även tala om ett tredje område; att helt enkelt skapa innovation. Genom att du har kunskap som baseras på vad människor faktiskt gör och inte vad de säger att de gör – som exempelvis i en marknadsundersökning – kan vi ställa oss frågan ”gör vi rätt saker”? Inom ramen för konsumenternas faktiska beteenden kan vi därmed skapa nya produkter och tjänster, förklarar Martin Karlsson.

Inventera din data
Anne Årneby menar att lösningen inte ligger i själva insamlandet av stora datamängder.

– En fallgrop är att man drunknar i mängden data genom att bara fortsätta leta efter mer svar utan att börja tillämpa. En annan fallgrop är att man använder det man har utan att veta om det är korrekt eller uppdaterad data, något som beror på att man inte vet hur man ska ”tvätta” sin kundbas. Genom att komplettera med information från andra datakällor, det vi kallar att “klä på data”, kan du även få ytterligare insikter om dina kunder. Datakvalitet är grunden för bra analys och insikter.

Martin Karlsson framhåller att big data måste genomsyra hela företaget.

– Tidigare har det legat på it-avdelningens bord, men det måste in i företagens strategiska arbete. Om vi tittar på konfektionsindustrin där returer traditionellt låg på logistikenheten. Men moderna e-handelsföretag vet att returer är en viktig del i en löpande kunddialog och en möjlighet till merförsäljning, och därför ligger returer ofta på marknad eller sälj idag, säger han.

Just logistik är ett område som kommer att förändras ännu mer med smart data, menar Martin Karlsson:

– Vi ser tydligt hur logistikföretag är nyckelaktörer när e-handeln växer. Amazon har touchat vid prediktiv analys – med smart data kan man förutse efterfrågan i ett geografiskt område och korta leveranstiderna.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right