70 % av Sveriges företag vill ha mobila medarbetare - så varför sitter de fast?

Publicerad: 2015-09-25 09:39 | Taggar: Att jobba mobilt Kategorier:

Många företag skulle både kunna bli effektivare och spara pengar på att låta medarbetarna jobba mobilt. Dessutom skulle de kunna öka sin attraktionskraft som arbetsgivare. Men trots att viljan finns där har inte ens hälften av företagen dragit igång en mobil satsning. Varför då?

De flesta av oss använder våra smartphones för att kolla jobbmejl och ringa. Men mobilt arbete handlar om mer än så. Det handlar om att alltid kunna nå viktig företagsinformation, var man än befinner sig och oavsett om man för tillfället använder en smartphone, surfplatta eller dator.

Viktigt att medarbetarna kan jobba mobilt
Att företag är medvetna om vinsten med mobila medarbetare råder det inga tvivel om. I en undersökning som gjorts av B2B Opinion 2015, svarar svenska företagare i verksamheter med fler än 150 anställda på frågor om mobilt arbete. Sjuttio procent av dem anser att det är viktigt att medarbetarna är mobila.

Ändå är det bara 25 procent av medarbetarna i undersökningen som i dag kommer åt företagsrelaterad information från sina smartphones och surfplattor.

Mille Beckman är konceptansvarig för Telia Mobility Management. Han tror att en anledning till att inte fler går över till att jobba mobilt handlar om att två arbetssätt ofta ställs mot varandra. Då kan steget till mobilitet upplevas som väldigt stort för ett företag.

– Att verkligen jobba mobilt handlar om att frikoppla sig från tanken om mobila enheter, alltså datorer, surfplattor eller smartphones, eftersom man kommer åt sin information från vilken enhet som helst. Det spelar alltså ingen roll om man råkar glömma sin dator eller surfplatta hemma, man kommer alltid åt informationen man behöver. Det handlar om frihet att jobba som man vill, var man vill.

På surfplattan når användaren både sina privata applikationer och sina säkra företagsappar (längst ner på den högra skärmen). Via en företagsapp kommer man enkelt åt sin traditionella företagsyta (den vänstra skärmen).

– Man tror ofta att mobilitet handlar om att man ska arbeta på samma sätt i en mobil enhet som på en PC. Men det är inte riktigt så det funkar. Man redigerar inte dokument på en smartphone men man läser dem och håller sig uppdaterad. De kompletterar varandra, helt enkelt. Och sen finns det givetvis arbetsuppgifter som passar bättre för ett mobilt arbetssätt än andra.

Ett nytt sätt att tänka
Så det gäller att hitta en balans mellan smartphone, surfplatta och dator. Den traditionella arbetsytan kommer att finnas kvar, men informationen kommer kunna nås från olika sätt och från olika enheter.

– I grunden handlar det om att förstå att ditt arbete inte är en plats, utan vad du gör för stunden som bidrar till företagets eller organisationens framgång, säger Mille Beckman.

Och även om många anser att de jobbar mobilt när de kollar mailen i mobilen, så finns det mycket kvar att göra även där: hela 33 procent av de som svarade vet inte hur de kommer åt sin jobbmail från mobilen.

Mer fakta och tips i broschyren.

Ladda ner den här!

Tack - dokument skickas till dig inom kort.

Tyvärr lyckades vi inte ta emot din epost. Var vänlig försök igen.

Tyck till
navigation-arrow-right