Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

"Kundrelationen är jätteviktig"

Publicerad: 2015-10-23 13:49 | Kategorier:

Han hoppade av gymnasiet men driver numera två framgångsrika och omtyckta blomsteraffärer i Stockholm. Här delar Christoffer Broman med sig av erfarenheterna som småföretagare.

Som tonåring hoppade Christoffer Broman av gymnasiet och började arbeta extra i en blomsterbutik. Syftet var att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att ge sig ut och resa. Nu, drygt 25 år senare, driver han själv två framgångsrika blomsterbutiker vid namn Christoffers Blommor i Stockholm. Något som enligt honom själv är lite av en slump.

– En bekant behövde göra sig av med sin butik med kort varsel. Jag hade ingen som helst erfarenhet av att driva butik, men kände att man måste våga för att vinna!

Gjorde vanliga nybörjarmisstag
Hans brist på erfarenhet vägdes upp av ett brinnande engagemang – och en hjälpsam mamma.

– Jag lärde mig längs vägen. Det kanske var fel ordning egentligen men det gick ju bra i slutändan. Jag fick också mycket hjälp av min morsa, som alltid haft bra koll på sånt. Det svåraste i början var nog att förstå hur mycket allt kostar. Säljer du för en viss summa försvinner minst hälften till sociala avgifter och dylikt, säger han.

Men visst gick Christoffer på några nitar också, vilket han tror är vanligt i början. Och fortfarande kan vissa bitar förbättras, vilket blev extra tydligt när han för två år sedan valde att expandera.

– Jag fick en förfrågan jag inte kunde tacka nej till. Jag var livrädd men kände att man måste chansa lite. Vi gick från att ha 19 m2 och tre anställda till att plötsligt bli sju personer i två lokaler.

Enligt Christoffer är största skillnaden med att driva två butiker mängden kontorstid.
– Tråkigast är allt pappersarbete. Jag har tänkt kolla på e-fakturering och lösningar som kan förenkla mitt arbete, men jag har helt enkelt inte hunnit med det.

Instagram lockar utländska kunder
Christoffers Blommor har många stammisar, vilket knappast kommer som en överraskning för den som besökt butikerna. Här välkomnas alla och det småpratas gärna med kunderna.

– Det har blivit lite småstadskänsla faktiskt och det är väldigt kul. Kundrelationen är jätteviktig och eftersom jag är en social person känns det naturligt att småprata med kunderna.

Det trillar även in beställningar från utlandet med jämna mellanrum, och Christoffer tror att deras Instagramkonto är en bidragande orsak.

– Jag försöker lägga upp bilder regelbundet, även om det oftast blir i sängen vid läggdags numera. Men du lär inte se en bild med texten ”Dagens bukett 149 kr”, jag försöker vara lite mer personlig och rolig. Det blir lite skitnödigt annars om allt är så seriöst!

Foto: Linda Dybeck

 

SMÅFÖRETAGARE? SE HIT!
Det finns många lösningar som kan underlätta för småföretagare som, likt Christoffer Broman, driver butiker och har anställd personal. Här är några tips från Telias personliga rådgivare på passande lösningar och tjänster för dig:

* Sälj det med musik-paketet – ett anpassningsbart paket som innehåller Spotify business, Sonos-högtalare och Telia Bredband Start.

* Hogia Smart – en smart och flexibel molnlösning för fakturering och bokföring.

* Billogram – passar dig som redan har en bokföringslösning du trivs med men vill fakturera digitalt.

* Yast – genomtänkt tidsrapporteringssystem där det bland annat både går att rapportera per timme och se intäkter per debiterbar timme.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
Toggla chat
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton