”Vi shoppar som vi småäter”

Publicerad: 2015-10-16 15:31 | Kategorier:

Den digitaliserade konsumenten förändrar handeln i grunden, visar ny forskarstudie. Det pågår en köprevolution och vårt beteende liknar småätande. Det menar välrenommerade Malin Sundström, handelsforskare.

 

Dagens konsumenter visar upp ett helt nytt beteende kring hur man fattar köpbeslut. Det framgår av en ny studie med titeln "Köprevolutionen", som baseras på fältstudier och en enkät bland tusen svenskar.

– Vi har undersökt hur det digitala gränssnittet skapar värde för dem i deras vardag och vilka konsekvenser dessa nya beteenden medför, samt hur företag och institutioner kan dra nytta av dem.

Det berättar Malin Sundström, ekonomie doktor vid Swedish Institute for Innovative retailing vid Högskolan i Borås .

–Digitaliseringen har gjort att konsumenten ständigt är uppkopplad och globaliseringen har suddat ut avstånden radikalt. Afrika är plötsligt lika nära som klädaffären nere på stan, säger hon och målar upp en ny slags köpresa som bottnar i ett digitaliserat och globaliserat samhälle.

"Vi småäter hela tiden"
En konsekvens blir att shopping inte längre är en aktivitet begränsad till några timmar i ett lokalt köpcentrum på lördag eftermiddag. Shopping handlar om mycket mer än själva köpet och pågår hela vår vakna tid.

Malin Sundström kallar det nya beteendet "snackable shopping" och förklarar varför:

– Vi går och småäter hela tiden – från en buffet som är global och ständigt tillgänglig. Vi kollar in sociala medier, chattar med vänner, surfar på nätet, stannar till vid ett skyltfönster, får en reklamlapp i brevlådan, tittar på tv-reklam… Shopping i dag består av många fler punkter där vi bara nosar vid ett köpbeslut.

Svensk retail har hittills varit alltför långsamma med att anpassa sig till den här nya kartan, menar hon.

– Handeln saknar flexibilitet och fortsätter att traditionellt dela in kunderna i segment där individerna alltid tros bete sig på samma sätt. Sällanköpsvaror betraktas som högengagemangsprodukter till skillnad från dagligvaror. Men även ett bilköp kan i dag vara rutin och gå blixtsnabbt.

Räcker inte att "följa John"
Handeln måste tänka utanför boxen och låta sig inspireras av helt andra branscher och kreativa näringar.

– Att bara "följa John" räcker inte i en ny marknadslogik där utmaningen är att svenskarna kan handla varifrån som helst i hela världen. Handelns aktörer agerar fortfarande som att vi har en lokal marknad och sneglar på varandra, medan konsumenten är någon helt annanstans, menar hon.

Köprevolutionen triggas av den digitala utvecklingen och är mycket kraftfullare än vad industrialiseringen någonsin var, hävdar Malin Sundström.

– Den aktör som i dag pratar om e-handel å ena sidan och fysisk handel å den andra, den är rökt. För konsumenten har kanalerna redan smält samman, och det handlar istället om varumärkeskommunikation. Kunden väljer inte en viss kanal, utan ett varumärke som är en "kompis".

Artificiell intelligens krävs
Att tillämpa olika strategier för olika kanaler fungerar därför inte, enligt Malin Sundström. Det gör inte heller gårdagens organisationer med sin strikta uppdelning i försäljning, marknadsföring och IT. Men hur ska handlaren veta vilka behov kunden vill tillfredsställa i en viss situation?

– Genom att lyssna på butiksmedarbetarna och fråga kunden. Och hantera varje kund individuellt. De som ligger längst fram i dag är de som snabbt kan anpassa sina gränssnitt efter vem besökaren är och vill ha – just då.

Andra vägar att läsa av och möta kundernas behov är att analysera deras digitala fotavtryck och agera därefter. Redskapen för detta är enligt Malin Sundström artificiell intelligens och avancerade algoritmer.

 

FOTNOT:
"Köprevolutionen" är utgiven av Liber och författad av Malin Sundström, Pernilla Jonsson och Patrik Stoopendahl.
Malin Sundström är handelsforskare vid Högskolan i Borås, och av branschtidningar som Market och Icanyheter nominerad till en av handelns mäktigaste.

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right